تحصن زندانیان سیاسی بند ۸ زندان اوین

در پی شیوع علائم کرونا در بین زندانیان بند ٨ زندان اوین تهران، ۲۷ زندانی سیاسی روز گذشته، دوشنبه ۲۱ مرداد با تحصن و بست‌نشینی در حیاط این زندان خواستار رسیدگی فوری به شرایط وخیم پیش آمده شدند.

«بهنام شیخی سامانلو ، حمید منافی نظرلو، علیرضا فرشی دیزج یکان ، بهنام محجوبی، مصیب رئیس یگانه، امین لقایی، اصغر شیری، روح الله خضری، آسبین جعفریان، بهنام موسیوند، سبحان ایمانی، سینا سالک، امیررضا محمودی، حسین محمودی، محمود علی نقی، یاسین جمالی، بهروز سلطانلو، منوچهر بلوریان، آرش شیرزادی، احمد فارسی، محسن فرید، سید مهدی مصطفوی، علیرضا خسروجربی، امیرحسین میرخلیلی، مرتضی کریمی، مرتضی پورعلی و محمد هادی مهرانی» ۲۷ زندانی معترضی هستند که در این تحصن خواستار رسیدگی به وضع موجود شدند.

این تحصن موجب شد که باقری سرپرست بند ٨ در جمع تحصن‌کنندگان حاضر شود. او خطاب به زندانیان گفت: «اعتراض و دغدغه شما برحق است اما به جهت کوچک بودن فضای اتاق ها عملاً امکان رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در این زندان ها وجود نخواهد داشت.»

زندانیان معترض معتقدند افزون بر کوچک بودن فضای اتاق ها، نبود و عدم توزیع امکانات بهداشتی اعم از ماسک، دست کش و مایعات ضدعفونی کننده در این مجموعه باعث همه‌گیر شدن این ویروس کشنده در بین آنها شده است.

در روزهای گذشته جواب تست کرونای ۱۲ زندانی این بند مثبت اعلام شده. مسئله‌ای که سبب نگرانی زندانیان و خانواده‌های آنها شده است.

جواب آزمایش‌های انجام‌شده روز گذشته (دوشنبه) نیز که از چند زندانی دیگر از جمله بهنام شیخی و علیرضا فرشی صورت گرفته است، اعلام نشده است. خانواده زندانیان می‌گویند وضعیت جسمی برخی زندانیان از جمله حمید منافی که هنوز از آنها تست کرونا انجام نشده هر لحظه وخیم‌تر می‌شود.

سه‌شنبه هفته گذشته، ۱۴ مرداد در پی بروز علائم کرونا در بند ٨ زندان اوین از برخی زندانیان این بند تست‌هایی به‌عمل آمد که فقط جواب آزمایش‌های امیرسالار داودی مثبت اعلام شد. با گذشت زمان و تشدید وخامت حال دیگر زندانیان و اعزام آنها به مراکز مجهز جهت انجام آزمایش‌های دقیق‌تر مشخص شد ۱۱ نفر از جمله جعفر عظیم‌زاده ، اسماعیل عبدی ، مجید آذرپی ، فریدون احمدی و سعید شریفی نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند که جواب تست‌های آنها پیش از این منفی اعلام شده بود.

با این حال دیگر زندانیان بند ۸ در دو روز گذشته طی تماس‌هایی که با خانواده‌های خود داشته‌اند از تب و لرز شدید و از دست دادن حس بویایی خود خبر داده‌اند.

در زندان‌های ایران به دلیل ازدحام بالای جمعیت زندانیان امکان فاصله‌گذاری اجتماعی برای پیشگیری از ابتلای به کرونا وجود ندارد. همچنین عدم اتخاذ تمهیدات بهداشتی و پیشگیرانه از سوی مقامات قضایی ایران در زندان‌ها سبب شده تا شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها به بحرانی غیر قابل کنترل تبدیل شود.

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ ۱۱ مردادماه با انتشار گزارشی درباره کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در ماه‌های پس از شیوع کرونا در زندان‌ها، اعلام کرد که در اکثر زندان‌ها مواد ضدعفونی‌کننده حتی «با هزینه شخصی» هم در اختیار زندانیان قرار نمی‌گیرد.

این نهاد حقوق بشری همچنین از سازمان بهداشت جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی خواست تا به وضعیت زندان‌های ایران در دوره همه‌گیری کرونا توجه کرده و برای حفظ جان زندانیان در ایران اقدام کنند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز ۱۰ مرداد / ۳۱ ژوئیه، با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی خبر داد که بر اساس «نامه‌های رسمی درز کرده» چند مقام ارشد در سازمان زندان‌ها، دولت ایران درخواست‌های مکرر این مقامات ارشد برای تأمین امکانات مورد نیاز به منظور مهار شیوع ویروس کرونا و درمان زندانیان مبتلا شده را نادیده گرفته است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۱ اوت ۲۰۲۰