دختران بیشترین بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان هستند

به گفته نماینده سراوان، سیب و سوران و مهرستان در استان سیستان و بلوچستان، طبق آمار، بازماندگان از تحصیل در این مناطق بین ۵ تا ۱۵ درصد هستند که اغلب آنها را دختران تشکیل می‌دهند. ملک فاضلی، نماینده مجلس، چهارشنبه ۲۲ مرداد گفت: «در شهرستان سراوان با کمبود معلم مواجه‌ایم و همان تعدادی که هستند نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند که دانش‌آموزان از تحصیل باز نمانند. ولی باز هم امکان اینکه بتوانند تمامی مناطق را پوشش دهند وجود ندارد.» فاضلی افزود: «مشکل بعدی کم‌توجهی به این مناطق از گذشته‌ها بوده و همیشه نسبت به ساخت فضاهای آموزشی کوتاهی شده است.

میانگین سرانه فضای تحصیلی در برخی از مناطق سراوان یک و نیم مترمربع است و این میانگین در شهرستان دو و نیم، استان سه و نیم و در کشور پنج و نیم است که البته در برخی مناطق نیز تا۲۰ مترمربع از این فضا برخوردارند». نماینده مردم سراوان به وضعیت راه‌های این استان نیز اشاره کرد و گفت: «میزان توسعه راه‌های روستایی ما در برخی از مناطق مانند بمپور ۱۵ درصد است. ۲۸ درصد جاده‌های روستایی شهرستان سراوان، مهرستان و سیب و سوران آسفالت است و در کل هر سه شهرستان از نامناسب ترین جاده های روستایی برخوردارند».

استان سیستان و بلوچستان جزو استان‌هایی است که از لحاظ توسعه و امکانات به فراموشی سپرده شده است. افزون بر جاده‌های غیراستاندارد یا خاکی، کمبود آب و فقر نیز مردم این استان را رنج می‌دهد. در ماه‌های اخیر بحران کرونا بر رنج مردم این استان افزوده است. علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی، اردیبهشت‌ماه گفته بود که نزدیک به سه چهارم از مردم سیستان و بلوچستان امنیت غذایی ندارند و شیوع کرونا آنها را در معرض گرسنگی و بی‌غذایی قرار داده است. به گفته این نماینده مجلس، بسیاری از مردم شامل هیچ‌یک از طرح‌های معیشتی دولت نمی‌شوند. علی یارمحمدی گفت در استان سیستان و بلوچستان ۷۴,۵ درصد از مردم زیر «خط امنیت غذایی» قرار دارند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۲ اوت ۲۰۲۰