ادامه اعتراضات مردمی در بلاروس به‌رغم آزادی بازداشت‌شدگان

دولت بلاروس شامگاه پنج‌شنبه ۲۳ مرداد (۱۳ اوت) به طور غیرمنتظره صدها تن از کسانی را که در جریان ناآرامی‌های ناشی از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بودند، آزاد کرد. در جریان درگیری‌ها و اعتراضات گسترده بیش از ۷ هزار نفر بازداشت شده بودند. یک جوان ۲۵ ساله نیز جان خود از دست داد.

بسیاری از آزادشدگان در گزارش‌هایی ویدیویی با نشان دادن آثار خشونت بر بدن‌شان گفته‌اند که از مورد آزار و ضرب وشتم قرار گرفته‌اند. شماری از رسانه‌های بلاروس نیز گزارش داده‌اند، وضعیت برخی از بازداشت‌شدگان چنان بد بوده که باید بی‌درنگ به بیمارستان منتقل می‌شدند.

آزادی صدها تن از بازداشت‌شدگان هم اما نتوانسته است آتش اعتراضات را خاموش کند. روز جمعه نیز بلاروس بار دیگر شاهد تجمعات اعتراضی بود.

بامداد جمعه صدها زن و پزشک در مینسک زنیجره‌ای انسانی تشکیل دادند تا اعتراض خود را به برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان مسالمت‌جویانه ابراز کنند. شماری از کارکنان ادارات دولتی نیز امروز جمعه بار دیگر دست به اعتصاب زدند تا اعتراض خود به حکومت را نشان دهند.

این روزها اعتراضات گسترده علیه آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری ۶۵ ساله بلاروس به جریان افتاده که اکنون ۲۶ سال است در رأس قدرت قرار داشته و حال قصد دارد برای ششمین بار پیاپی مقام ریاست جمهوری را تصاحب کند.

لوکاشنکو اعلام کرده بود که با کسب ۸۰ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه پیروز شده است. سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب انتخاباتی او به دلیل نگرانی از امنیت جانی خود و فرزندانش ناگزی به ترک بلاروس شده و به لیتوانی پناه برده است. بخش بزرگی از مردم بلاروس تیخانوفسکایا را برنده واقعی انتخابات می‌دانند.

ناظران سیاسی بر این باورند که با توجه به ادامه اعتراضات اکنون فشار بر لوکاشنکو تشدید شده است. به گفته یک سخنگوی دفتر ریاست جمهوری بلاروس لوکاشنکو قصد دارد روز جمعه در یک سخنرانی ملی در باره وضعیت کنونی موضع‌گیری و ابراز نظر کند.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که پیش‌تر خواهان آزادی بازداشت‌شدگان بودند، بعدازظهر امروز جمعه (۲۴ مرداد) در بروکسل گرد هم می‌آیند تا درباره وضعیت حاکم در بلاروس بحث و رایزنی کنند.

امید نوری‌پور، سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزهای آلمان از اتحادیه اروپا خواست موضعی سخت‌گیرانه‌تر علیه لوکاشنکو اتخاذ کرده و تحریم‌ها علیه حکومت بلاروس را تشدید کند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۴ اوت ۲۰۲۰