رئیس جمهور عراق نسبت به شدت گرفتن اختلافات بین “بغداد و اربیل” ابراز نگرانی کرد

برهم صالح، رئیس جمهور عراق با صدور بیانیه‌ای رسمی نسبت به تنش سیاسی میان بغداد و اربیل و بیانیه دولت ایالتی کردستان و واکنش وزارت دارایی عراق به آن ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه برهم صالح که امروز پنج‌شنبه ۱۳ اوت منتشر شده آمده که رئیس‌جمهور همواره حامی و پیگیر روند مذاکرات بغداد و اربیل برای حل اختلافات‌شان بوده و بسیاری از موانع در روزهای اخیر از طریق گفتگو مرتفع شده است.

رئیس جمهور عراق در این بیانیه پیدا شدن نشانه‌های تنش در بیانیه‌های رسانه ای دو طرف ابراز تعجب و تاکیدکرده که این بیانیه ها بازتاب کننده واقعیت مذاکرات نیست و درحالی صادر شده که امید می رفت که این مذاکرات تا پایان هفته جاری به توافقی نهایی بیانجامد که راه حل عادلانه و قانونی مشکلات و ضامن حقوق قانونی ملت عراق و ازجمله کردها باشد.

رئیس جمهور عراق تاکید کرده که از آغاز از رسیدن به راه حلی ضامن تامین بودجه فدرال و درآمدهای اقلیم به شهروندان و تاکید بر شفافیت و صراحت و پیش گرفتن چارچوب‌های قانونی برای جلوگیری از هر گونه فساد حمایت می‌کرده است.

برهم صالح افزوده که تامین حقوق کارکنان همه شهروندان عراقی از جمله شهروندان اقلیم حقیقی قانونی است که همه طرف‌های ذیربط موظف به تامین آن و خودداری از منوط کردن آن به مسائل سیاسی و منافع شخصی و غیرقانونی هستند.

او افزوده که تاثیر نهادن این اختلافات بر حقوق قانونی شهروندان اقلیم پذیرفته نیست و باید رنج های خطرناک شهروندان اقلیم که در نتیجه بحران کنونی ایجاد شده پایان داد.

برهم صالح خواستار ازسرگیری فوری مذاکرات و اولویت دادن به منافع شهروندان و بازگرداندن همه مسائل به چارچوب‌های حقوقی و جلوگیری از گسترش یافتن بحران شده است.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۱۳ اوت ۲۰۲۰