آغاز پیش‌فروش نفت به “مردم”؛ هربشکه نفت خام بیش از ۹۴۴هزار تومان پیش‌فروش می‌شود

نخستین مرحله از پیش‌فروش نفت به مردم یا فروش اوراق سلف نفتی، روز یکشنبه آینده ۲۶ مرداد/ ۱۶ اوت با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در تالار بورس انرژی آغاز خواهد شد. حداقل خرید برای هر نفر در این عرضه اولیه یک بشکه نفت خام، و حداکثر ۲۰هزار بشکه تعیین شده است. همچنین سود این اوراق ۱۹درصد و بدون پرداخت دوره‌ای است.

بر اساس اطلاعیه‌ای که در روی سایت “کدال” منتشر شده، در روز یکشنبه ۵۲۹ هزار و ۳۱۲ بشکه نفت خام سنگین ایران، در بورس انرژی عرضه خواهد شد. قیمت هر بشکه نفت خام ۹۴۴هزار و ۶۲۲ تومان عرضه خواهد شد.

با در نظر گرفتن قیمت ۲۰هزار تومان برای هر دلار، قیمت هر بشکه نفت در اوراق سلف نفتی حدود ۴۷ دلار خواهد بود؛ این در حالی است که قیمت سبد نفتی اوپک در بازارهای جهانی کمتر از ۴۵ دلار در هر بشکه قیمت‌گذاری می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، حداکثر ۱۰ روز کاری پس از پایان دوره عرضه اولیه، معاملات ثانویه این اوارق آغاز می‌شود.

بر خلاف وعده‌های دولت برای بدهکار نکردن دولت آینده، اوراق سلف نفتی دوساله بوده و سر رسید قرارداد آن ۲۶ مرداد سال ۱۴۰۱ تعیین شده است.

سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی امروز (جمعه ۲۴ مرداد/ ۱۴ اوت) گفت: «اوراق سلف نفتی که در روز یکشنبه آینده (۲۶ مردادماه) در بورس انرژی عرضه می‌شود، با آنچه که رییس جمهوری در روز چهارشنبه گذشته در مورد آن صحبت کرده متفاوت و به آن مربوط نیست».

سیدعلی حسینی پیرامون انتشار اوراق سلف نفتی در این بازار تصریح کرد: «این اوراق، طبق روال انتشار اوراق تأمین مالی شرکت ملی نفت انجام می‌شود.» مدیرعامل بورس انرژی گفت: «طرح اعلامی رییس جمهوری در صورت نهایی شدن الزامات حقوقی و مقررات اجرایی آن در قالب یک برنامه و از طریق مراجع ذیربط اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

آقای حسینی درباره فرق اساسی این عرضه نفت خام در بورس با طرح رئیس جمهوری برای پیش فروش نفت خام به مردم توضیح بیشتری نداد. در واقع این دو بسیار بهم شباهت دارند و ظاهراً از نقطه نظر اساسی فرقی میان آنها مشاهده نمی‌شود.

حسن روحانی هفته پیش از اجرای طرحی برای “گشایش اقتصادی” خبر داده بود و پس از آن اعلام شد که قرار است نفت تولیدی پالایشگاه‌های ایران در بازار بورس پیش فروش شود. برخی از نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی از این طرح انتقاد کرده‌اند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۵ اوت ۲۰۲۰