کره جنوبی پیشنهاد تهاتر دلارهای مسدود شده ایران را رد کرد

خبرگزاری حکومتی ایلنا شنبه ۲۵ مرداد اعلام کرد «براساس شنیده‌ها» بانک مرکزی ایران در حال فراهم کردن مقدماتی است تا از کره جنوبی به خاطر آزاد نکردن پول‌های ایران شکایت کند.

حسین تنهایی، رئیس اتاق ایران و کره جنوبی در گفتگو با ایلنا گفته شکایت از کره «زمان‌بر» خواهد بود و پیشنهاد داده ایران تا ماه نوامبر و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا صبر کند:

«پیشنهاد ما این است که تا ماه نوامبر صبر کنیم تا نتیجه انتخابات امریکا مشخص شود چراکه در صورت کاهش فشار تحریم بر ایران روابط بین ایران و کره به حالت عادی بر می‌گردد. باید توجه داشته باشیم که گفته می‌شود احتمال اینکه ترامپ برنده انتخابات نشود زیاد است و اگر بایدن رییس جمهور امریکا شود، می‌توان انتظار داشت فشار تحریم‌ها بر ایران کمتر شود. بنابراین منطقی است که تا نوامبر برای شکایت از کره جنوبی صبر کنیم».

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی مبلغی بین ۶ تا ۹ میلیارد دلار پول ایران در نزد کره جنوبی بلوکه شده که اتاق بازرگانی ۸,۵ میلیارد دلار را تایید کرده است. او تایید کرده که سئول با وجود توافق قبلی با ایران، حالا به بهانه اینکه پول های ایران متعلق به بانک مرکزی است، بازگرداندن این پول از طریق تهاتر را رد کرده است. حسین تنهایی توضیح داده:
«پیشنهادات متعددی به کره‌ای‌ها برای بازگرداندن پول‌های ایران داشته‌ایم. یکی از پیشنهادات ما بحث تهاتر این پول با کالاهایی مانند خودرو، مواد اولیه، لوازم خانگی، قطعات خودرو ،پتروشیمی و کاغذ و پزشکی و …بوده که با این کالاها می‌توان بخشی از این پول‌های ایران را تهاتر کرد. پیشنهاد دادیم در هر دو کشور بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی موضوع تهاتر را دنبال کنند تا مشمول تحریم‌ها قرار نگیرند اما کره‌ای‌ها موافقت نکردند و گفتند از آنجایی که این پول متعلق به بانک مرکزی ایران است نمی‌توان از این مسیر، این اقدام را انجام داد».

پیش‌تر اعلام شده بود رژیم ایران و کره‌جنوبی بر سر بازگرداندن پول‌های ایران از طریق تهاتر به توافق رسیده‌اند و قرار است در مرحله ابتدایی بخشی از پول‌های ایران از طریق خرید دارو برگردد. یک خبرگزاری رسمی کره جنوبی (یونهاپ) نیز به نقل از یک منبع مطلع از توافق کره جنوبی و ایران برای تشکیل کارگروه مشترک بین دوکشور خبر داده بود.

مطابق با اعلام رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، این کشور وعده داده بود دست کم ۵۰ میلیون دلار را از طریق اقلام دارویی به ایران بازگرداند اما تاکنون حتی ۲ میلیون دلار نیز بازگردانده نشده است. کره جنوبی اخیرا گفته بود یک محموله ۵۰۰ هزار دلاری دارو را برای ارسال به ایران آماده کرده اما رژیم ایران که پذیرش این محموله را به موافقت وزارت بهداشت منوط کرده هنوز نتوانسته این مبلغ را آزاد کند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۵ اوت ۲۰۲۰