آتش‌سوزی کالیفرنیا؛ منطقه‌ای به وسعت پنچ هزار هکتار در کالیفرنیا در شعله‌های آتش می سوزد

آتش‌سوزی در بوته‌های نزدیک دریاچه هاجز در کالیفرنیا به بیش از پنج هزار هکتار زمین سرایت کرد و باعث شد حداقل ۱۰۰ خانوار مجبور به تخلیه منازل خود شوند. به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی کالیفرنیا، این آتش‌سوزی که آتش دریاچه نام گرفته است اولین بار صبح چهارشنبه گزارش شد و در همان روز به سرعت به اطراف سرایت کرد.

حدود ساعت ۱۶ روز چهارشنبه شعله‌های آتش فقط محوطه‌ای به بزرگی ۲۵ هکتار را در بر گرفته بود ولی طی دو ساعت این آتش به بیش از پنج هزار هکتار از مناطق مجاور سرایت کرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس لس‌آنجلس، بعضی از این مناطق برای اولین بار از سال ۱۹۶۸ شاهد آتش‌سوزی‌اند.

رابرت گراسیا، رئیس واحد آتش‌سوزی در جنگل‌های ملی لس‌آنجلس به این شبکه خبری گفت: «رفتار این آتش خیلی سریع و انفجاری است.» او گفت: «این رفتاری است که ما معمولا کمی دیرتر در فصل شاهد آن هستیم و بیشتر به خاطر بادهای شدید اتفاق می‌افتد. سوخت خشک چوب‌ها، میزان پایین رطوبت هوا و آتش‌سوزی در این نقطه خاص که در شیب قرار دارد، شرایط لازم برای سرایت آتشی سریع را فراهم آورده است.»

اداره پلیس شهرستان لس‌آنجلس دستور تخلیه اجباری حدود ۱۰۰ ساختمان را صادر کرده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس، از قرار معلوم مرکزی برای اسکان افراد تخلیه شده در دبیرستان منطقه برپا شده است ولی به خاطر نگرانی‌های حاصل از ویروس کرونا به افراد توصیه شده به جای حضور در ساختمان در خودروهای خود پناه بگیرند. شبکه خبری ای‌بی سی کالیفرنیا گفت آتش دریاچه نیرویی عظیم ایجاد کرده که باعث خلق چندین «گردباد آتشین» شده است، گردبادی که آتش را با خود حمله کرده و معمولا از شعله‌های آتش یا خاکستر تشکیل می‌شود.

مقامات هنوز تایید نکرده‌اند که خانه‌ای در این آتش سوخته باشد ولی دیده شده که شعله‌های آتش به چندین خانه در منطقه رسیده است. عکسی که توسط آسوشیتد پرس گرفته شده خانه‌ای را نشان می‌دهد که در شعله‌های آتش می‌سوزد.

دیوید ریچاردسون، قائم مقام آتش‌نشانی شهرستان لس‌آنجلس گفت بعضی از ساختمان‌های بیرونی منازل احتمالا در اثر آتش ویران شده‌اند.

بنا به گزارش های واصله حدود ۵۰۰ آتش‌نشان و ۲۰ تیم برای مقابله با این آتش فراخوانده شده‌اند، آتشی که صبح پنجشنبه هم در حال سرایت به مناطقی بیشتر بود.

تاکنون هیچ جراحتی در اثر آتش‌سوزی گزارش نشده است. دلیل این آتش‌سوزی هم هنوز مشخص نیست ولی به گفته مقامات به خاطر چوب‌های خشک منطقه و شیب محل وقوع به سرعت در حال پیشروی است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۴ اوت ۲۰۲۰