واکنش‌های جهانی به عدم تصویب قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران

در پی رای نیاوردن قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، کشورهای چین، روسیه، بریتانیا و فرانسه به رد قطعنامه پیشنهادی واکنش نشان دادند. ایالات متحده آمریکا تاکید کرده است واشنگتن به تلاش‌های خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ادامه خواهد داد.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به رای نیاوردن قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، «دیپلماسی فعال ایران در کنار استحکام حقوقی برجام» را عاملی برای «شکست آمریکا» برشمرد.

قطعنامه پیشنهادی واشینگتن، به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، دو رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن، ۱۱ رای ممتنع و دو رای مخالف چین و روسیه را به دست آورد و در نتیجه این قطعنامه به تصویب نرسید.

مجید تخت‌روانچی، نماینده رژیم ایران در سازمان ملل متحد، در واکنش به عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا، این نتیجه را ناشی از «انزوای آمریکا» برشمرد. نماینده رژیم ایران در سازمان ملل متحد، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ایالات متحده آمریکا باید از این شکست درس بگیرد. تلاش‌های این کشور برای بازگرداندن تحریم‌ها غیرقانونی است و جامعه جهانی آن را نمی‌پذیرد، همانطور که امروز شاهد آن بودیم.

پیش از این، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و چند مقام دیگر این کشور هشدار داده بودند که در صورت عدم تصویب یا وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا، واشنگتن به استفاده از «مکانیسم ماشه» که در برجام پیش‌بینی شده است، روی می‌آورد و تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه رژیم ایران را باز می‌گرداند.

مکانیسم «بازگشت خودبه‌خود تحریم‌ها»، موسوم به مکانیسم ماشه، بخشی از توافق جامع اتمی سال ۲۰۱۵ است که در آن پیش‌بینی شده بود در صورت اثبات نقض توافق از سوی رژیم ایران، این مکانیسم مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر مقامات وزارت امور خارجه رژیم ایران، مقام‌های آمریکا، بریتانیا، چین و روسیه هم به عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا واکنش نشان دادند. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، ضمن انتقاد از شورای امنیت سازمان ملل متحد، این نهاد را به بی‌توجهی نسبت به مطالبات کشورهای منطقه و اسرائیل متهم کرد.

به گفته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، عدم تصویب این قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت، به نشانه عدم موفقیت این نهاد در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا تاکید شده است که واشنگتن به اقدامات خود ادامه می‌دهد تا این اطمینان حاصل شود که حکومت مذهبی ترور، آزادانه به خرید و فروش جنگ‌افزار مشغول نخواهد شد، اقدامی که قلب اروپا، خاورمیانه و بیش از آن را تهدید می‌کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم تاکید کرده است: واشنگتن به تلاش‌های خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران ادامه خواهد داد.

نمایندگی چین در سازمان ملل متحد در واکنش به عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت، نتیجه به دست آمده را نشانه‌ای از «عدم حمایت از یک‌جانبه‌گرایی» توصیف کرده و با بیان اینکه «زورگویی شکست خواهد خورد»، تاکید کرده است: چین بار دیگر از توافق جامع اتمی با رژیم ایران حمایت کرده و در حالی‌که آمریکا دیگر عضو برجام نیست نمی‌تواند خواستار بازگرداندن تحریم‌‌ها شود.

نمایندگی روسیه هم با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید کرده که در این قطعنامه تحریم‌ها به مدت پنج سال در نظر گرفته شده و تمدید این مهلت در قطعنامه پیش‌بینی نشده است.

متحدان اروپایی آمریکا و رای ممتنع به قطعنامه پیشنهادی واشنگتن علیه رژیم تهران

نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل متحد، پس از این رای‌گیری بار دیگر نسبت به رفتارهای «بی‌ثبات کننده رژیم ایران در خاورمیانه ابراز نگرانی» کرده است. بریتانیا به این قطعنامه رای ممتنع داد.

نمایندگی فرانسه در سازمان ملل متحد، هم با بیان اینکه پایان تحریم تسلیحاتی رژیم ایران «می‌تواند نتایج بسیار خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه در پی داشته باشد»، با اشاره به رای ممتنع فرانسه در شورای امنیت تاکید کرد: طرح پیشنهادی آمریکا، پاسخی مناسب برای ادامه تمدید تحریم‌ها را در بر نداشت.

کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا، با وجود رایزنی‌های آمریکا، بر لزوم حفظ توافق جامع اتمی با رژیم ایران تاکید کرده، اما در عین حال از رفع محدودیت خرید تسلیحات برای ایران نگران هستند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۵ اوت ۲۰۲۰
تصویر: نشست مجازی اعضا شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور بررسی قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران