کرونا در ایران: «خود مردم باید فکری کنند»

در ایران همچنان ۲۶ استان در وضعیت قرمز و هشدار شیوع کرونا قرار دارند. وزیر بهداشت وضعیت استان مازندران را بسیار بد توصیف کرد و سفرهای زیاد را عامل آن دانست. یکی از مسئولان بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید دولت شاید معذوریت‌ دارد که محدودیت‌ها را اعمال نمی‌کند، مردم خود باید فکری در این زمینه بکنند وگرنه «همه به خطر می‌افتیم».

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی دوشنبه ۳ شهریور اعلام کرد که در طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۳ نفر در ایران بر اثر ابتلا به ویروس کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۷۷۶ نفر رسید.

براساس آمار وزارت بهداشت همچنین در یک روز گذشته دو هزار و ۲۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع این بیماران به ۳۶۱ هزار و ۱۵۰ نفر رسید.

این آمار، آمار رسمی در ایران است و برآوردهای منابع داخلی آگاه شمار جان‌باختگان و مبتلایان به کووید۱۹ را بسیار بیشتر از آمار دولتی ایران می‌دانند.

وزارت بهداشت می‌گوید استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت هشدار قرار دارند.

به‌گفته سیما سادات لاری در طی دو هفته گذشته از روند رو به کاهش وضعیت بیماری در استان ایلام که تا نیمه اول تیرماه ادامه داشت، کاسته شده است. در حال حاضر شهرستان‌های آبدانان، ایلام، دره شهر، دهلران و مهران در این استان در وضعیت قرمز و شهرستان‌های ایوان، چرداول و ملک شاهی در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از کاهش میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی صنف‌ها و اماکن عمومی در هفته‌های پایانی مرداد ماه خبر داد و گفت میزان استفاده از ماسک توسط مردم ۶۰,۷ درصد، در اصناف و اماکن عمومی ۶۳,۸ درصد است.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز روز دوشنبه شمار فوتی‌های ناشی از ویروس کووید۱۹ در این استان را پنج هزار و ۸۲۳ نفر اعلام کرد و گفت شیب کاهش مبتلایان به این ویروس در استان تهران ملایم است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک قابل قبول است.

در همین حال، سعید نمکی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت:

«استان مازندران در بدترین شرایط به‌سر می‌برد و تردید نداریم که مسافرت موجب تشدید این بیماری می‌شود.»

نمکی با بیان این‌که به مشهد و مازندران سفر «بسیار زیاد» می‌شود، توصیه کرد که «مردم به مسافرت نروند و نقاط قرمز را بشناسند».

وزیر بهداشت پیش‌بینی کرد که در پاییز پیک کرونا و آنفلوانزا با هم باشد.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز پیش‌بینی کرد که اگر وضعیت به همین ترتیب ادامه پیدا کند «پاییز و زمستان مرگ‌و‌میر ما خیلی بالاتر خواهد رفت».

او با اشاره به پروتکل‌های بهداشتی گفت:

«رعایت پروتکل‌ها سبب فروکش کرونا در اردیبهشت شد، فکر کردند کار تمام شده و بازگشایی زود انجام شد. از خرداد موج دوم شروع شد که سخت‌تر از موج اول بوده است.»

پیام طبرسی این یک ماه را به‌دلیل برگزاری کنکور، محرم و همچنین سه روز تعطیلی «خیلی سخت» توصیف کرد و افزود: 

«دولت شاید معذوریتی دارد که نمی‌بندد، خود مردم باید فکری کنند وگرنه همه به خطر می‌افتیم آن هم در شرایطی که کادر پرستاری از لحاظ روحی و روانی به‌هم ریخته است.»

روز گذشته، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که ایران سومین کشور جهان از لحاظ ابتلای کادر درمانی به ویروس جدید کروناست. او بدون اشاره به آمار دقیقی گفت فرسودگی کاری و خستگی مزمن کادر درمان را آسیب‌پذیر کرده و رقم ابتلا به کووید۱۹ در آن‌ها را نسبت به موج اول شیوع کرونا بالاتر برده است.

مسئولان در حالی از بدتر شدن اوضاع خبر می‌دهند که رسانه‌های جمهوری اسلامی به تبلیغ «نذرخون» و «نذر پلاسما» در ماه محرم روی آورده‌اند تا کمبودها را جبران کنند.

مسئولان حکومتی در چنین شرایطی برگزاری آیین عزاداری محرم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزاد اعلام کرده‌اند.

دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم اعلام کرده است که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و تأکید «رهبر» به رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مراسم محرم که هر سال با شرکت خامنه‌ای برگزار می‌شد امسال بدون حضور جمعیت و تنها با شرکت یک سخنران و یک مداح برگزار می‌شود.

علی خامنه‌ای همچنان در قرنطینه به‌سر می‌برد و مراسم عزاداری محدود با حضور او به مدت شش شب برگزار خواهد شد.

برگرفته از سایت رادیو زمانه
۴ شهریور ۱۳۹۹ – August 25th, 2020