طرح فروش اوراق نفت فعلاً متوقف شد

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد رژیم در یک برنامه تلویزیونی بدون آنکه وارد جزئیات شود، به طور سربسته گفت: «موضوع فروش اوراق نفت جلسه اول بررسی‌اش را پشت سر گذاشت، شورای اقتصاد مصوبه داده است، ولی بنا به دلایلی فعلاً دست نگه داشته شد.» خبرگزاری امنیتی تسنیم این گفته‌ها را به عنوان «توقف طرح فروش اوراق نفت» درک کرده است.

در بودجه سال جاری حدود ۱۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی از محل صادرات نفت پیش‌بینی شده است. به گفته مسئولان سازمان برنامه و بودجه تاکنون تنها ۶ درصد از این رقم که معادل یک میلیارد و ۱۱ میلیون دلار می‌شود تحقق یافته است. دولت قصد داشت با هدف تامین نقدینگی مورد نیاز خود تا سقف ۲۰۰ میلیون بشکه نفت را در بورس پیش‌فروش کند.

انتظار دولت روحانی این بود که از این طریق حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان منابع بر پایه قیمت روز به دست دولت برسد. این طرح برای بررسی در اختیار رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت. خامنه‌ای سکوت کرد و مجلس مخالفت خود را با طرح پیش‌فروش نفت اعلام کرد. مبنای مخالفت‌ها هم این است که دولت بعدی دو سال آینده با سر آمدن موعد اوراق نفت می‌بایست به تعهدات به جای مانده از دولت روحانی عمل کند. گروهی از “اصول‌گرایان” پیش‌فروش نفت را به «سیاست زمین سوخته» تعبیر کرده بودند.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند) ۲۶ اوت ۲۰۲۰