دولت ۱۰۲ هزار تن اقلام مواد خوراکی میان هیات‌های مذهبی توزیع می‌کند

در شرایطی که قیمت برنج، گوشت مرغ و شکر در بازار مصرف افزایش یافته است، دولت ۳۰ هزار تن برنج، ۱۰ هزار تن گوشت مرغ و ۲ هزار تن گوشت قرمز میان هیات‌های مذهبی توزیع می‌کند.

با وجود کمبود و افزایش قیمت مواد غذایی دولت در نظر دارد بیش از یک صد هزار تن «اقلام کالایی» میان هیئت‌های مذهبی توزیع کند. محمدرضا کاظمی، دبیر ستاد تنظیم بازار ایران شنبه هشتم شهریور از ابلاغ بخشنامه مرتبط برای تامین اقلام کالایی مورد نیاز هیات‌های مذهبی سراسر کشور به شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام و سازمان‌های صمت استانی خبر داد.

به گفته او هر یک از هیات‌های مذهبی پس از تایید سازمان تبلیغات اسلامی می‌توانند «سهمیه اقلام کالایی» خود را دریافت کنند.

براساس اعلام معاون بازرگانی وزیر صمت، دولت در مجموع ۳۰ هزار تن برنج، ۳۰هزار تن روغن، ۳۰ هزار تن شکر، ۱۰ هزار تن گوشت مرغ و ۲ هزار تن گوشت قرمز برای هیئت‌های مذهبی تامین می‌کند. کاظمی در باره قیمت تعین شده برای این اقلام کالایی چیزی نگفت و تنها مدعی شد که «هدف از اجرای این طرح کمک به نیازمندان است،»

وزارت صمت در شرایطی ۱۰۲ هزار تن مواد غذایی به هیات‌های مذهبی تخصیص می‌دهد که قیمت برخی اقلام کالایی از جمله برنج، گوشت مرغ و گوشت قرمز در ماه‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

اختلاف بانک مرکزی و تجار برنج موجب کاهش واردات برنج و افزایش تا سه برابر قیمت برنج خارجی در بازار مصرف شده است. به گونه‌ای که برخی از تجار و مقام‌های دولتی درباره احتمال حذف برنج از سفره اقشار کم‌درآمد هشدار داده‌اند. قیمت یک کیلو برنج خارجی با کیفیت پایین در بازار بیش از ۲۰ هزار تومان گزارش شده است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهیانه گروه کالایی گوشت قرمز و ماکیان در مرداد امسال را ۱۰,۴ درصد اعلام کرد. این شاخص برای گروه کالایی قند و شکر ۳۶ درصد برآورد شده است. در بازار مصرف اما قیمت هر یک کیلو گرم گوشت مرغ ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان گزارش می‌شود که بیان‌گر افزایش تا دو برابری قیمت این کالا از آغاز سال جاری است. قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز هم ۹۵ هزار تا ۱۲۵ هزار تومان اعلام شده است.

افزایش قیمت مواد غذایی که از سال ۱۳۹۷ آغاز و سال گذشته شتاب بیشتری شد سفره خانوار را کوچک‌تر و مصرف خانوار را کاهش داده است. دولت وعده کرده است که با توزیع بسته‌های کالایی کاهش قدرت خرید خانوار را جبران کند. اجرای این برنامه اما بنا به دلایل اعلام نشده به تاخیر افتاده یا متوقف شده است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۲۹ اوت ۲۰۲۰
تصویر: با وجود کمبود و افزایش قیمت مواد غذایی دولت در نظر دارد بیش از یک صد هزار تن «اقلام کالایی» میان هیئت‌های مذهبی توزیع کند