چهل یوزپلنگ باقی مانده ایرانی در خطر «انقراض تصادفی»

مدیرعامل انجمن یوز پلنگ ایرانی با عنوان اینکه از لحاظ آماری از پایش یوزها در «بدترین شرایط اطلاعاتی قرار داریم» و با اعلام اینکه هیچ شواهدی از افزایش جمعیت یوزهای ایرانی وجود ندارد، از خطر جدی «انقراض تصادفی» حدود ۴۰ یوز باقیمانده خبر داده است.

مرتضی پورمیرزایی گفته است هنوز مجوز رسمی برای دوربین گذاری و سرشماری یوزها در سال جاری صادر نشده در حالی که سال قبل از نیمه تابستان دوربین گذاری‌ها با مجوز رسمی انجام شده است.

به گفته آقای پورمیرزایی ادارات منابع طبیعی استان‌ها با محیط زیست همکاری مناسبی ندارند. مدیرانجمن یوزپلنگ های ایرانی همچنین عنوان کرده که با صدور مجوز از سوی منابع طبیعی به صورت رسمی در عموم مناطق زیست یوزها، از ابتدای زمستان تا پانزدهم فروردین ماه دام‌ها وارد منطقه می‌شوند و این زمان با افزایش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر تسریع شده است و منابع طبیعی اجازه می‌دهد که دام‌ها زودتر وارد مراتع شود بدون توجه به این نکته که ورود دام به این مناطق چه خطراتی برای زادآوری یوزها به وجود می‌آورد.

طبق گفته انجمن یوزپلنگ های ایرانی هیچ شواهدی از افزایش جمعیت یوزها در ایران وجود ندارد. مدیر انجمن هم می گوید:« اگر واقعیت‌نگر باشیم باید بگوییم جمعیت یوزها رو به کاهش است.»

گفته می‌شود اوضاع یوزها در حال حاضر در ایران به جایی رسیده که «حفظ گونه» ارجح‌تر است و یوزهای ایرانی در شرایط «انقراض تصادفی» قرار گرفته‌اند. ممکن است هر روز بر اثر تصادف، حمله سگ و یا سایر موارد خطرآفرین در محل زیست‌شان تلف شوند. به همین دلیل است که انجمن حمایت از یوزهای ایرانی حفاظت از زیستگاه‌ها را بسیار مهم دانسته است.

در عین حال امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان می‌گوید که از ابتدای سال تاکنون در این استان به عنوان زادآورترین زیست‌گاه یوز، ۲۱ فرد یوزپلنگ مشاهده شده که برای ۱۳ فرد از آنها شناسنامه تهیه شده است.

آقای عبدوس همچنین با اشاره به اقدام های انجام شده برای حفاظت از یوزپلنگ‌ها در طبیعت گفته است مهمترین عامل تهدید زیستگاه‌های یوز، حضور دام و سگ گله در آن است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار هکتار از محدوده ۱.۵ میلیون هکتاری توران از جمله تمام وسعت ۱۰۰ هزار هکتاری پارک ملی توران خالی از دام شده است و عرصه امنی در مرکز ذخیره‌گاه زیست کره توران برای یوز ها ایجاد شده است.

سازمان حفاظت محیط زیست می گوید برای امن کردن منطقه توران برای یوزپلنگ‌ها کاهش تعداد سگ‌های گله است. تعداد سگ‌هایی که می‌توانند با هر گله وارد منطقه توران شوند تنها دو قلاده است. به گفته مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست سمنان، طی سال گذشته برخی از دامداران این موضوع را رعایت نکرده اند.

روز نهم شهریورماه به یاد آسیب دیدن گروهی از یوزهای ایرانی در شهرستان بافق روز ملی یوزپلنگ ایرانی نام گرفته است.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۳۱ اوت ۲۰۲۰