“ملاها قهرمان ۲۷ ساله کشتی ایران را به اعدام محکوم کردند”. ایران و جهان یک‌صدا: نویدمان را اعدام نکنید!

فضای مجازی فارسی زبان و نیز انگلیسی زبان پر شده از هشتگ “نویدمان را اعدام نکنید”. چند رسانه مطرح غیر ایرانی نیز با انتشار گزارش در این باره موضوع تایید حکم اعدام این کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی را پوشش داده‌اند.

نویدمان را اعدام نکنید، #اعدام نکنید، #savenavidafkari

اینها نمونه‌هایی از هشتگ هایی هستند که ظرف چند روز گذشته در شبکه توییتر هزاران بار استفاده شده‌اند. کاربران فارسی‌زبان و نیز انگلیسی‌زبان با اشاره به صحبت‌های وکیل نوید افکاری خواستار بررسی مجدد پرونده او شده‌اند.

حسن یونسی وکیل نوید افکاری در مصاحبه با چند رسانه داخلی گفته که هیچ تصویری از ارتکاب جرم توسط موکلش وجود ندارد و فیلم مورد استناد دادگاه مربوط به یک ساعت قبل از وقوع جرم بوده است.

نوید افکاری متهم است که کارمند بخش حراست شرکت آب و فاضلاب کازون را با ضربات چاقو به قتل رسانده است. در پرونده هیچ اشاره‌ای به انگیزه این قتل نشده و متهم در دادگاه گفته که اعترافاتش تحت شکنجه بوده است.

انتشار ویدیویی از مادر نوید افکاری که دردمندانه از مردم برای نجات پسرانش کمک می‌خواست، با واکنش گسترده افکار عمومی روبرو شد. دو برادر دیگر نوید، وحید و حبیب به ترتیب به ۵۴ سال و شش ماه و ۲۷ سال و سه ماه زندان محکوم شده‌اند. هرسه برادر همچنین به ۷۴ ضربه شلاق نیز محکوم شده‌اند. گفته شده این سه برادر در اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز مشارکت داشته‌اند.

انتشار صدای ضبط شده نوید افکاری از زندان که از شرح شکنجه‌هایش و بی‌گناهی‌اش می‌گوید به همراه فیلم مادر او دنیای مجازی را تکان داد.

مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز که این برادران در آنجا زندانی و محکوم شده‌اند در توییترش نوشت که حدود هشت ماه با حبیب افکاری هم‌اتاق بوده است.

این نماینده شورای شهر به دلیل طرفداری از بهاییان چندین ماه در زندان بود. او در توییتش خطاب به مسئولان نوشته: دارید با سایه‌ها می‌جنگید.

پوریا نوری برادر کسری نوری، از دراویش زندانی نیز در توییتر از قول برادرش نوشته که نوید افکاری از اینکه مردم صدای اعتراضش را شنیده‌اند روزنه امیدی در دلش روشن شده است.

رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران نیز در این باره توییت کرده و از نهادهای بین‌المللی ورزشی و کشتی‌گیران ایرانی خواسته تا کنار نوید افکاری بایستند.

فضای غیرفارسی‌زبان نیز تحت تاثیر صدور حکم اعدام برای نوید افکاری قرار گرفته است.

UN Watch سازمان غیردولتی وابسته به سازمان ملل که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کند در صفحه توییترش با انتشار خبر تایید حکم اعدام نوید افکاری نوشته جمهوری اسلامی ایران عضو منتخب کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری سازمان ملل است. سپس با خطاب قرار دادن آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، پرسیده است چرا؟

شبکه فاکس‌نیوز آمریکا نیز گزارش مفصلی درباره پرونده نوید افکاری منتشر کرده است. این شبکه در گزارش خود به مدال‌های متعددی که نوید افکاری در کشتی به دست آورده اشاره کرده و توییتی از یک قهران سابق المپیک به نام بن اسکرن را منتشر کرده که در آن این ورزشکار با بازنشر گزارشی در باره نوید افکاری در جروزالم پست نوشته است: این چهره واقعی حکومت اقتدارگراست.

روزنامه پرتیراژ بیلد در آلمان نیز گزارشی درباره نوید افکاری با این تیتر منتشر کرده است: “ملاها قهرمان ۲۷ساله کشتی را به اعدام محکوم کردند” در این گزارش نوشته شده که نوید افکاری در نوجوانی برنده چندین مدال قهرمانی شده و در رده بزرگسالان نیز جزو بهترین‌های کشتی ایران بوده است.

در پایان این گزارش از قول محمود امیری مقدم مدیر سازمان حقوق بشر ایران آمده، تنها واکنش قوی مجامع بین‌المللی می‌تواند این حکم اعدام را متوقف کند.

حسن یونسی وکیل برادران افکاری گفته تقاضای اعاده دادرسی برای پرونده نوید افکاری داده و اظهار امیدواری کرده که این تقاضا مورد قبول واقع شود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲ سپتامبر ۲۰۲۰