تظاهرات هزاران زن در مینسک؛ ماموران امنیتی بلاروس دانشجویان معترض را با خود بردند

ماموران امنیتی بلاروس روز شنبه ۵ سپتامبر در مینسک، پایتخت، گروهی از دانش‌آموزان و دانشجویانی که به نتیجه انتخابات و دور جدید ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو معترض هستند را بر روی زمین کشیدند، بداخل ون انداختند و بردند.

اعتراضات بلاروس وارد چهارمین هفته خود شده است. امروز شنبه دانشجویان در چند منطقه از مینسک از جمله در مقابل انستیتوی ملی زبان‌شانسی تجمع کرده بودند. خبرگزاری تاس روسیه به نقل از پلیس مینسک، شمار دانشجویانی را که ماموران امنیتی نقاب به صورت با خود بردند حدود ۳۰ نفر گزارش کرده است.

گروهی دیگر از دانشجویان معترض بلاروس امروز در خیابان کارل مارکس در مرکز مینسک تجمع کرده بودند. همزمان عصر امروز در تظاهراتی دیگر هزاران زن در پایتخت بلاروس شعار «با فرزندان‌مان کاری نداشته باشید» را سر دادند.

آقای لوکاشنکو که این روزها اتحادیه اروپا به شدت منتقد عملکرد او و خواهان برگزاری مجدد انتخابات است، ۹ اوت (۱۹ مرداد) با کسب ۸۰ درصد آراء پیروز انتخابات اعلام شد و برای ششمین بار متوالی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد.

مخالفان وی اما این بار زمام‌داری لوکاشنکوی ۶۶ ساله را بر نمی‌تابند و خواستار کنارگیری او از قدرت هستند، قدرتی که وی از سال ۱۹۹۴ میلادی آن را در دستان خود حفظ کرده است. وی اعتراضات را دسیسه دشمنانی می‌خواند که از بیرون مرزها حمایت می‌شوند.

الکساندر لوکاشنکو که پیش‌تر ترس از ویروس کرونا را «روان‌پریشی» خوانده و علاج آن را «سونا رفتن و ودکا نوشیدن» دانسته بود روز شنبه در برنامه‌ای تلویزیونی رویکردی متفاوت‌تر و جدی‌تر اتحاذ کرد و تظاهرات کنندگان را کسانی خواند که باعث شیوع این ویروس می‌شوند.

آقای لوکاشنکو گفت:«در خیابان‌ها تلو تلو می‌خوریم و خود را به دیگری می‌ساییم. فاصله گذاری اجتماعی کجا رفت؟»

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۵ سپتامبر ۲۰۲۰