انتقال سفارتخانه صربستان به اورشلیم و توافق اسرائیل و دولت کوزوو

به دنبال توافق صلح بین اسرائیل و امارات، دو موفقیت دیپلماتیک دیگر به سود اسرائیل رقم خورده است. صربستان سفارت‌خانه خود را به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل می‌کند و کوزوو و اسرائیل بر سر عادی‌سازی مناسبات توافق کردند.

خبر مربوط به کسب دو موفقیت بزرگ دیپلماتیک برای اسرائیل از سوی خبرگزاری‌ها اعلام شده است. دولت صربستان نخستین کشور اروپایی است که پذیرفته سفارت‌خانه خود را از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل کند و جمهوری کوزوو نیز که یک کشور عمدتا مسلمان اروپایی است، با اسرائیل بر سر عادی‌سازی مناسبات به توافق رسیده و از گشایش سفارت‌خانه خود در اورشلیم خبر داده است.

این دو موفقیت دیپلماتیک اسرائیل را باید به حساب دونالد ترامپ و کاخ سفید نوشت. کاخ سفید و به‌ویژه جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ در امور خاورمیانه در مهندسی این دو توافق نقش اصلی را برعهده داشتند.

عادی‌سازی مناسبات کوزوو با اسرائیل و همچنین انتقال سفارت‌خانه صربستان به اورشلیم باعث ناخشنودی فلسطینیان شده است. صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین با انتشار یک پست توییتری، اقدامات دو کشور صربستان و کوزوو را خوش‌خدمتی به دونالد ترامپ برای انتخاب مجدد او در انتخابات پیش‌روی آمریکا دانسته است.

دو موفقیت دیپلماتیک اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به تحولات اخیر در مناسبات دیپلماتیک این کشور، صربستان را نخستین کشور اروپایی خواند که حاضر به انتقال سفارت‌خانه خود به اورشلیم شده است.

از سوی دیگر، کشور عمدتا مسلمان نشین کوزوو نیز اعلام کرده است که حاضر به عادی سازی مناسبات خود با اسرائیل بوده و سفار‌ت‌خانه خود را در اورشلیم تاسیس خواهد کرد.

اسرائیل نیز موجودیت جمهوری کوزوو را به رسمیت شناخته است. کوزوو پس از اعلام استقلال در سال ۲۰۰۸ در تلاش برای کسب مشروعیت بین‌المللی بیشتر است.

نتانیاهو خطاب به رئیس جمهوری صربستان گفته است: «من از دوست خودم، رئیس جمهور صربستان برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال نمایندگی سیاسی این کشور به این شهر تشکر می‌کنم.» گفته می‌شود که قرار است سفارت‌خانه صربستان در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ به اورشلیم منتقل شود.

نتانیاهو از سوی دیگر از دونالد ترامپ به عنوان دوست خود تشکر کرده است. عادی سازی مناسبات اسرائیل با کوزوو و انتقال سفارت صربستان به اورشلیم، سومین موفقیت دیپلماتیک اسرائیل ظرف یک ماه گذشته است. پیش از آن، امارات متحده عربی، به عنوان سومین کشور عرب، با اسرائیل به توافق صلح دست یافته بود.

پیش از امارات متحده عربی، مصر در سال ۱۹۷۹ و اردن در سال ۱۹۹۴ با اسرائیل توافق صلح امضا کرده بودند. توافق صلح امارات متحده عربی و اسرائیل قرار است ظرف هفته‌های آینده در کاخ سفید از سوی رهبران دو کشور امضا شود.

انتقاد فلسطینیان

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین از این موفقیت‌های دیپلماتیک به‌مثابه تلاش‌هایی سخن گفته است که با هدف انتخاب مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر صورت می‌گیرند.

عریقات از کوزوو و صربستان برای این اقدامات خود انتقاد کرده و گفته است که این دو کشور برای خوش خدمتی به ترامپ، حاضر شده‌اند فلسطینیان را قربانی کنند.

صائب عریقات با انتشار یک پست توییتری در این باره چنین نوشته است: «فلسطینیان قربانی تلاش‌های انتخاباتی دونالد ترامپ شده‌اند. تیم انتخاباتی ترامپ حاضر است برای انتخاب مجدد او دست به هر اقدامی ولو زیان‌بخش به حال صلح بزند.» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش در ادامه نوشته است که «این اقدامات [صربستان و کوزوو] نیز همچون توافق امارات متحده عربی و اسرائیل، هیچ کمکی به صلح در خاورمیانه نیست.» حنان عشراوی، یکی از مسئولان ارشد فلسطینی نیز پرسیده است: «ترامپ پیش از ماه نوامبر چه کار دیگری قرار است برای اسرائیل انجام دهد؟»

باید یادآور شد که جرد کوشنر، برخلاف فلسطینیان، تلاش‌های صورت گرفته از سوی کاخ سفید را در خدمت صلح جهانی و امنیت آمریکا اعلام کرده است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۵ سپتامبر ۲۰۲۰
تصویر: پرچم‌های کشورهای کوزوو، اسرائیل و ایالات متحده آمریکا