کشیشی که می‌گفت «ویروس کرونا مجازات خدا برای ازدواج همجنس‌گرایان است» به کرونا مبتلا شد

یک رهبر مذهبی اوکراینی ارتدوکس جنجال‌آفرین که گفته بود ویروس کرونا مجازات خدا برای ازدواج همجنس‌گرایان است، خود به کووید-۱۹ مبتلا شد.

پاتریارک فیلارت که رهبری یکی از بزرگترین کلیساهای مسیحی اوکراین را برعهده دارد، ظاهرا در وضعیتی رضایت‌بخش در بیمارستان بستری شده است. او در ماه مارس جنجال‌آفرین شد وقتی به یکی از کانال‌های تلویزیونی اوکراین گفت این بیماری عالم‌گیر مجازات خدا برای «گناه‌کاری آدمیان، مهمتر از همه به نظرم ازدواج همجنس‌گرایان» است.

اکنون پس از انجام آزمایش مشخص شد این کشیش ۹۱ساله نیز به کووید-۱۹ مبتلا شده است.

کلیسای پاتریاک فیلارت با صدور بیانیه‌ا‌ی در فضای مجازی گفت: «باید به شما خبر دهیم که پاسخ آزمایش والاحضرت پاتریاک فیلارت از کی‌اف و اوکراین روس، در آزمایش گیری اخیر از اعضای کلیسا مثبت اعلام شد. در حال حاضر والاحضرت در بیمارستان تحت مداوا قرار دارد و وضعیت کلی سلامت او رضایت‌بخش است.»

کمی بعد از آن که پاتریاک فیلارت آن سخنان را درباره ازدواج همجنس‌گرایان در تلویزیون ابراز داشت، یک گروه کنشگر حقوق دگرباشان جنسی اوکراین اعلام کرد این رهبر مشهور مسیحی را برای ترویج تبعیض و نفرت مورد پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

اولنا شوچنکو، رئیس گروه «این سایت» مدافع حقوق دگرباشان جنسی به بنیاد تامسون رویترز گفت: «هدف ما این است که به مردم نشان دهیم دیگر جایی برای ابراز چنین نظراتی از سوی رهبران کلیسا در اوکراین وجود ندارد.»

سازمان عفو بین‌الملل در اوکراین نیز این اظهارات را محکوم کرد و اخطار داد که ممکن است باعث افزایش خشونت و تبعیض علیه گروه‌های در اقلیت شود. اما واحد مطبوعاتی کلیسا ادعا کرد اظهارات پاتریاک فیلارت در تناقض با قانون نبوده است. به گفته آنها: «به عنوان رهبر کلیسا و به عنوان یک انسان، پاتریاک از حق آزادی بیان و نظر خود برخوردار است که بر اساس اخلاقیات برای همه روا است.»

این کلیسا همچنین تهدید کرد با بهره جویی از تیم حقوقی خود گروه‌هایی که سعی دست‌درازی و تجاوز را به ارزش‌های سنتی خانواده در اوکراین دارند به دادگاه خواهد کشاند.

ازدواج همجنس گرایان به طور قانونی در اوکراین مجاز نیست و هنوز خشونت شدیدی علیه مردم همجنس‌گرا وجود دارد که اغلب از کلیساهای ارتدوکس نشات می‌گیرد. اما یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۷ نشان داد ۵۶ درصد اوکراینی‌ها معتقدند دگرباشان جنسی نیز باید از حقوقی برابر برخوردار باشند که صعودی قابل توجه از آمار نظرسنجی‌های قبلی است.

پاتریاک فیلارت که رهبر کلیسای ارتدوکس اوکراینی «ک‌یاف پاتریاکیت» است برای دهه‌های متمادی از رهبران مذهبی شناخته شده اروپای شرقی به حساب می‌آید.

در دهه ۱۹۹۰ میلادی او تلاش‌هایی به راه انداخت تا کلیساهای ارتدوکس اوکراینی را از کنترل کلیسای پاتریاکیت مسکو خارج کند، تلاش‌هایی که نهایتا در سال گذشته منجر به تشکیل کلیسای واحد ارتدوکس اوکراین شد.

با این حال، پاتریاک فیلارت سالخورده هنگام انتخاب رهبر کلیسای جدید کنار گذاشته شد تا کشیش جوان‌تری که به نظر کمتر جنجالی می‌آمد رهبری کلیسای جدید را عهده‌دار شود. به همین خاطر ظرف چند ماه، کشیش پیر دوباره از این کلیسای جدید هم جدا شد تا کلیسای قدیمی کیاف پاتریاکیت خود را از سر بگیرد.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۹ سپتامبر ۲۰۲۰
تصویر: زوج همجنس‌گرایای اسرائیلی با فرزندانشان در رژه افتخار که در حمایت و همبستگی از دگرباشان جنسی در سرتاسر جهان برگزار می‌شود