بیانیه اعتراضی ۳۱۳ سینماگر ایرانی به وضعیت سانسور

۳۱۳ سینماگر ایرانی به مناسبت روز ملی سینما در تاریخ ۲۱ شهریور، بیانیه جمعی را منتشر کردند که «نه به سانسور» خواست اصلی آنان است. از مهمترین خواسته‌هایی که این ۳۱۳ سینماگر ایرانی در بیانیه خود بر آن تاکید کرده‌اند، حذف هرنوع پروانه فیلم‌سازی است.

در ساختار کنونی سینمای ایران فیلم‌سازان مجبور هستند برای تهیه فیلم پروانه ساخت دریافت کنند اگر چه این مجوزها فقط به پروانه تهیه فیلم محدود نمی‌شود و فیلم نهایی تهیه شده نیز ممکن است سانسور شود و صحنه‌هایی از آن حذف شود.

فیلم‌سازان ایرانی برای نمایش فیلم های خود مجبور به دریافت اجازه نمایش واکران نیز هستند.

محمد رسول اف، کارگردان سرشناس ایرانی که خود از امضا کنندگان این بیانیه است با انتشار این بیانیه در توییتر خود گفته است بیانیه به مناسبت ۲۱ شهریور، روز ملی سینما منتشر شده است . به گفته آقای رسول اف برخی دیگر از سینماگران حاضر به امضای این بیانیه نشده‌اند.

در بین امضا کنندگان این بیانیه انتقادی، اسامی کارگردانان و بازیگران سرشناس سینمای ایران از جمله جعفر پناهی ، علیرضا داوودنژاد، رضا درمیشیان، کیومرث پوراحمد، همایون اسعدیان، مهناز افشار، رضا بابک، کامبوزیا پرتوی، ، حسن پورشیرازی، ابوالحسن داوودی ، علیرضا رئیسیان، ترانه علیدوستی، کیانوش عیاری، عبدالرضا کاهانی، مهتاب کرامتی، علی مصفا، فاطمه معتمدآریا، تهمینه میلانی و حمید نعمت‌الله دیده می شود.

این بیانیه همچنین از تفتیش شکل و محتوا در سینمای ایران ابراز بیزاری کرده و خواهان آزادی بیان و اندیشه شده است.

محمد رسول‌اف بعد از انتشار این بیانیه گفته است سینماگران در روز سینما باید بتوانند بدون هراس از داغ و درفش‌های رایجِ حکومت، خواسته‌های بنیادی و انباشته شده خود را طلب کنند. سال گذشته نیز بیش از ۳۰۰ سینماگر ایرانی در بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای به وجود سانسور و اختناق در ایران اعتراض کرده بودند.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰