مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

طی روزهای گذشته و امروز جمعه ۲۱ شهریورماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۵ کارگر طی حوادثی جداگانه در شهرهای اصفهان، تهران، نسیم‌شهر و ایلام دچار مصدومیت شده و جان باختند. طی این حوادث ۲ کارگر مصدوم شده و ۳ کارگر دیگر جان خود را از دست دادند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده که رتبه بسیار پایینی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، یک کارگر در شهرک صنعتی فولاد واقع در استان اصفهان بر اثر سقوط در کوره ذوب ریخته گری جان خود را از دست داد.

مهدی کریمی ریس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی لنجان گفت: “کارگر ۲۸ ساله لنجانی با سقوط در کوره ذوب ریخته گری در یکی از کارخانه های شهرک صنعتی فولاد در دم جان سپرد”.

وی با اشاره به مجهز بودن کارگاه به دوربین‌های مداربسته افزود: “علت سقوط این کارگر توسط کارشناسان نیروی انتظامی در دست بررسی است و در صورت احتمال بروز حادثه پس از صدور دستور قضایی توسط کارشناسان و بازرسان اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان لنجان بررسی و علت آن مشخص و اعلام می‌شود”.


مرگ یک کارگر در تهران

به گزارش رکنا، یک کارگر ۴۰ ساله از اتباع کشور افغانستان، در حین کار بر اثر ریزش چاه در محله دزاشیب تهران جان خود را از دست داد.

جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی تهران، در این خصوص اعلام کرد: “در قسمت حیاط یک ساختمان در حال ساخت این حادثه به وقوع پیوست. کارگران در حال حفر یک حلقه چاه در عمق حدود ٧ و نیم متری، برای جمع آوری آب برای بخش های سطحی بودند که بخش زیادی از دیواره های چاه تخریب شده و یک نفر زیر حجم زیادی خاک محبوس می شود”.

این کارگر بر اثر حجم زیاد خاکی که رویش ریخته شده بود جان باخت.

مصدومیت یک کارگر در تهران

به گزارش ایلنا، روز پنج شنبه ٢٠ شهریورماه ۱۳۹۹، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، از مصدومیت یک کارگر بر اثر وقوع حریق و انفجار در یک کارگاه شارژ سیلندرهای گاز خبر داد.

وی در خصوص جزئیات این حادثه گفت: “در ساعت ٢٠:۴٩ دقیقه امشب یک مورد حادثه آتش سوزی و انفجار در یک کارگاه شارژ سیلندر در محدوده خیابان مجیدیه، خیابان ریحانی جنوبی به سامانه ١٢۵ سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اطلاع داده شد”.

جلال ملکی افزود: “محل آتش‌سوزی یک زمین باز بود که فردی در محل اقدام به نگهداری، عرضه و شارژ سیلندرهای گاز می کرد. بیش از ١۵٠ دستگاه سیلندرهای ١١ کیلویی و پیک‌نیکی در حجم زیاد نگهداری می‌شد که پیش از رسیدن آتش‌نشانان چند مورد انفجار داشت”.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه زمانی که آتش‌نشانان به محل رسیدند بخش زیادی از این سیلندرها شعله‌ور بود، ادامه داد: “خوشبختانه منزل مسکونی در مجاورت این محل وجود نداشت، اما فردی که در آن لحظه در محل حادثه در حال کار بود، دچار سوختگی و مصدومیت شد”.

مصدومیت یک کارگر در ایلام

به گزارش عصرماخوزستان، روز سه شنبه ١۸ شهریورماه ۱۳۹۹، یک کارگر در حین کار در دکل حفاری ۵۶ فتح، تنگ بیجار منطقه مرزی میمک واقع در استان ایلام طی حادثه ای از ناحیه دست و سر دچار مصدومیت شد.

بر اساس این گزارش، با توجه به وخامت وضعیت این کارگر مسئولین مربوطه اقدامی جهت انتقال وی به بیمارستان تهران انجام ندادند. در نهایت خانواده این کارگر اقدامات لازمه را جهت انتقال وی به بیمارستانی در تهران انجام دادند.

پس از گذشت سه روز به دلیل بی توجهی مسئولین و پیمانکار دکل حفاری نسبت به اعزام و درمان به موقع این کارگر، روز پنج شنبه ٢٠ شهریورماه، دست وی برای جلوگیری از عفونت قطع شد.

به گفته یکی از متخصصین پیوند اعضاء؛ اگر ٢ یا ۶ ساعت بعد از بروز حادثه، کارگر را به تهران یا استان های همجوار اعزام می‌شد پیوند دست انجام شده و منجر به قطع دست کارگر نمی‌شد.

مرگ یک کارگر در نسیم شهر

به گزارش عصرایران، امروز جمعه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۹، ایرج ترکمان، رئیس سازمان آتش‌نشانی نسیم‌شهر از توابع شهرستان بهارستان واقع در استان تهران، از جان باختن یک کارگر بر اثر آتش‌سوزی و انفجار در یک مغازه باطری‌سازی خبر داد.

وی در این خصوص گفت: “این حادثه ساعت ١۷:١۵ امروز رخ داد و ماموران آتش نشانی بلافاصله پس از اطلاع از آتش‌سوزی با چهار خودرو و تجهیزات به محل اعزام شدند”.

ایرج ترکمان با اشاره به اینکه مغازه باطری‌سازی در طبقه همکف یک مجتمع مسکونی سه طبقه در خیابان توحید جنوبی قرار داشت، افزود: “گستردگی آتش به حدی بود که شاگرد مغازه بلافاصله جان باخته بود و ١٠ نفر از اهالی ٢۵ واحد مسکونی این مجتمع دچار مصدومیت سطحی شده بودند”.

منبع: سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۲ شهریور ۱۳۹۹