قتل شتاب‌زده نوید افکاری.”اعدام” در رژیم اسلامی نام “قتل توسط حکومت” است.

نوید افکاری به اتهام قتل و حضور در تظاهرات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز به “اعدام” و حبس محکوم شده بود. اعلام صدور حکم “اعدام” نوید افکاری واکنش‌های جهانی را به همراه داشت. از جمله دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا از رهبران جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده بود تا اجراء حکم “اعدام” نوید افکاری را متوقف نمایند.

خبرگزاری میزان (ارگان دستگاه قتال حکومت اسلامی) ، به نقل از رییس کل “دادگستری” فارس، تایید کرد: «حکم قصاص نفس یک متهم به قتل صبح امروز (شنبه ۲۲ شهریور) پس از انجام تشریفات قانونی استیذان و با اصرار اولیاء دم و خانواده مقتول به مرحله اجرا گذارده شد. روند رسیدگی به این پرونده از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود که تا ابتدای امسال به طول انجامید».

باشگاه خبرنگاران جوان نیز “حکم اعدام” نوید افکاری را تایید کرده است. مهدی محمودیان، فعال حقوق بشر، هم خبر اجرا حکم آقای افکاری را اعلام و تایید کرده بود.

حسن یونسی، وکیل خانواده افکاری، در حساب کاربری خود در توییتر به نقل از خانواده نوید افکاری نوشته است که از دادگستری شیراز به خانواده نوید افکاری اطلاع داده‌اند که حکم صبح امروز (شنبه) اجرا شده است.

به نوشته وکیل خانواده افکاری، «این خبر در حالی منتشر شد که جمعی از خیرین شهر شیراز قرار بود فردا صبح برای گفتگو و جلب رضایت خانواده مقتول با آنها دیدار کنند».

روابط عمومی دادگستری استان فارس در گزارش خود با بیان اینکه «حکم قصاص یک متهم به قتل که در سال ۹۷ فردی را با ضربه چاقو به قتل رسانده بود صبح امروز در زندان عادل آباد شیراز به مرحله اجرا درآمد»، آورده است.

به گفته رییس کل”دادگستری” استان فارس، «این متهم ۴۶ روز پس از ارتکاب جنایت در شهریور ماه ۹۷ دستگیر و پرونده وی پس از تکمیل تحقیقات توسط بازپرس ویژه قتل در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز با صدور قرار جلب به دادرسیِ معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز جهت رسیدگی به “دادگاه” کیفری یک استان فارس ارسال گردید».

پیش از این، رییس کل دادگستری فارس مدعی شده بود: پرونده قتل محکومی که مورد حمایت رسانه‌های غربی است، طی یک فرایند قانونی کاملاً شفاف رسیدگی شده است.

نوید، وحید و حبیب افکاری سنگری، سه برادر که از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ هستند، توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکماتی جداگانه قرار گرفته و در نهایت به احکام اعدام، شلاق و زندان محکوم شدند.
برخی گزارش‌ها از شتاب مقامات قضایی برای اجراء حکم اعدام خبر می‌دهند

حکم “اعدام” نوید افکاری بدون حضور خانواده وی به اجرا درآمده است. حسن یونسی، وکیل خانواده افکاری، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «بر اساس آیین نامه اجراء احکام قصاص، محکوم علیه حق دارد قبل از اجراءحکم با خانواده خود دیدار داشته باشد… برای اجراء حکم آنقدر عجله داشتید که نوید را از آخرین دیدار هم محروم کردید؟».

مهدی محمودیان، فعال حقوق‌بشر، در حساب کاربری خود، از تلاش‌ها برای جلب رضایت خانواده مقتول خبر داده است اما همزمان به خانواده نوید افکاری اطلاع داده می‌شود که حکم “اعدام” اجرا شده است.

مهدی محمودیان نوشته است: با برادر نوید افکاری، برای دیدار با خانواده مقتول سوار هواپیما شدیم که یک دقیقه قبل از حرکت هواپیما تلفن به صدا درآمده و به برادر نوید اطلاع دادند که حکم اعدام نوید افکاری اجرا شده است.

در حالی که دستگاه قضاییه جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که درباره این «متهم به قتل»، حکم قصاص به اجرا درآمده است، مهدی محمودیان، فعال حقوق‌بشر، در حساب کاربری خود ضمن تکذیب ادعای دستگاه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «قصاص نوید افکاری» یادآور شد: نوید افکاری زیر فشار و بعد از ۹ ماه شکنجه در اداره آگاهی و وزارت اطلاعات و بعد از تهدید خانواده اقرار کرده است و امروز (شنبه) فقط به خاطر اینکه دستگاه قضایی اقتدار پوشالی خود را به نمایش بگذارد، اعدام شده است.

بابک پاک‌نیا، وکیل مدافع سه جوان متهم به اعدام در پرونده اعتراضات آبان ۹۸ که در حال حاضر اجراء حکم اعدام آنان متوقف شده است، در واکنش به اعدام نوید افکاری، در حساب کاربری خود نوشت: «هنوز پرونده امنیتی نوید افکاری در دیوان عالی کشور تعیین تکلیف نشده بود، این همه عجله برای چه بود؟ مگر نه اینکه رویه دستگاه قضایی این است که حتی اگر واقعا قتلی واقع شده باشد، در حد امکان لازم است که در حهت اخذ رضایت کوشش نمود؟».
واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به اجراء حکم اعدام نوید افکاری

از لحظاتی پس از انتشار خبر اجراء حکم “اعدام” نوید افکاری، کاربران در شبکه‌های اجتماعی به این خبر با هشتگ‌هایی همچون «نه به اعدام» و «نوید افکاری» واکنش نشان دادند. در کمتر از یک ساعت پس از انتشار خبر اجراء حکم اعدام نوید افکاری، هشتگ «نویدـافکاری» به یکی از بالاترین ترندهای جهانی تبدیل شد.

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به بازپخش آخرین گفته‌های نوید افکاری اقدام نمودند. در یک فایل صوتی که چندی پیش از نوید افکاری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نوید افکاری گفته بود: «ملت شریف ایران، اگر من اعدام شدم، همه بدانید که یک انسان بیگناه در حالی که با تمام توانش تلاش کرد و جنگید تا صدایش را بشنوند، اعدام شد».

گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، در واکنش به اعدام نوید افکاری، تاکید کردند: «نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم».

کاربری در حساب کاربری خود در توییتر خواستار «برافروختن شمع در خیابان‌های ایران به نشانه همبستگی و اعتراض به اجراء حکم نوید افکاری» شده است.

واکنش کمیته بین‌المللی المپیک به”اعدام” نوید افکاری

کمیته بین‌المللی المپیک در واکنش به اجراء حکم اعدام نوید افکاری اعلام کرد: از اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی شوکه شدیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته بین‌المللی المپیک، ضمن ابراز همدردی با خانواده افکاری، یادآوری کرد که رییس این کمیته بطور مستقیم و شخصی از رهبر و رییس‌جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده بود تا حکم اعدام نوید افکاری را لغو کنند.
ماجرای فیلم صحنه قتل چه بود؟

در پی واکنش جهانی نسبت به صدور حکم اعدام برای نوید افکاری، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شده بود که فیلمی از صحنه ارتکاب قتل موجود است. در واکنش به این ادعا، حسن یونسی، در روز ۱۲ شهریور، وجود چنین فیلمی را تکذیب کرده و تاکید کرد: در ادله و مدارکی که در دادگاه رسیدگی شده چنین فیلمی وجود ندارد.

حسن یونسی، وکیل مدافع نوید افکاری، در واکنش به گزارش خبرگزاری میزان، درباره وجود فیلم از صحنه قتل و حضور متهم در این صحنه، گفت: ادعا شده که فیلمی موجود است و صحنه ارتکاب قتل را توسط متهمان نشان می‌دهد. به گفته این منبع، تنها فیلمی که موجود است از دوربین مدار بسته‌ای است که مربوط به یک ساعت قبل از وقوع قتل است که نشان می‌دهد که یکی از متهمان در آن محل حضور داشته است.

حسن یونسی گفته بود: متهمان حضور در این محل را «انکار نمی‌کنند» و «از ابتدا اظهار کردند که برای تعمیر موبایل در محل حاضر بودند»، اما «این ادعا که فیلم، لحظه و صحنه ارتکاب قتل را نشان می‌دهد، چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و درست نیست».

در گزارش خبرگزاری میزان، در خصوص «جرائم و اتهامات نوید افکاری» در پرونده قتل «حسن ترکمان»، آمده بود: «ساعت ۲۳ روز ۱۱ مردادماه سال ۹۷ بود که فردی از کارمندان سازمان آب منطقه‌ای شیراز در محله شاه داعی الله و مقابل درب منزل خود، با چاقو مورد ضرب و جرح قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد».

اما در گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده، عنوان شده بود که « فردی به نام حسن ترکمان» که از او بعنوان «یکی از افراد نیروهای امنیتی» نام برده شده بود، «در شیراز، شامگاه یازدهم مرداد ماه ۹۷ در برابر منزل خود به ضرب چاقو توسط عوامل ناشناس به شهادت رسید».
مادر برادران افکاری: فرزندانم برای اعتراف علیه یکدیگر شکنجه شدند

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، یک هفته پیش، از انتقال نوید افکاری و دو برادر او به بندهای امنیتی زندان عادل‌آباد شیراز گزارش داده بود. شامگاه شنبه ۱۵ شهریور، پس از انتشار این گزارش از سوی هرانا، بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران، گزارشی به همراه قسمتی از اعترافات اجباری نوید افکاری را پخش نمود و تلاش کرد تا افکار عمومی را نسبت به صدور حکم اعدام نوید افکاری توجیه نماید.

برخی منابع حقوق بشری، همزمان شدن انتقال نوید افکاری به بند امنیتی و قطع ارتباط وی با جهان خارج و پخش گزارش اعترافات اجباری را به دلیل جلوگیری از واکنش وی عنوان نمودند.

پیش از پخش گزارش اعترافات اجباری نوید افکاری، مادر برادران افکاری، از شکنجه فرزندانش در زندان خبر داده بود.

بهیه نامجو، مادر برادران افکاری، در ویدیویی که از وی در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود، به بازداشت سه پسر، همسر و دامادش اشاره کرده و گفته بود: پسرانش پس از تحمل شکنجه‌های سنگین وادار شده بودند که علیه برادران خود شهادت بدهند.

اما حمیدرضا جمشیدی اردکانی، وکیل تعیینی نوید افکاری در گزارشی که روز چهارشنبه ۱۲ شهریور در خبرگزاری میزان منتشر شد، درباره ادعای مطرح شده در خصوص شکنجه نوید افکاری گفت: در پرونده قتل حسن ترکمان، نوید افکاری منکر ماجرای شکنجه شد.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰