واکنش نهادها و شخصیت‌های بین‌المللی به اعدام نوید افکاری

کمیته بین‌المللی المپیک با انتشار بیانیه‌ای نوشت با شنیدن این خبر “شوکه” شده است. توماس باخ، رئیس این کمیته که پیشتر در نامه‌ای به سران جمهوری اسلامی خواستار جلوگیری از اجرای حکم افکاری شده بود، می‌گوید “عمیقا” بهت‌آور و مایوس‌کننده است که تلاش ورزشکاران و اتحادیه‌های جهانی ورزشی برای جلوگیری از اعدام نوید به نتیجه نرسید.

فرانک اشتبلر، دارنده سه عنوان قهرمانی جهانی و دو عنوان قهرمانی اروپا در رشته کشتی چند روز پیش در صفحه اینستاگرام خود و در واکنش به حکم اعدام نوید افکاری نوشت: «خانواده کشتی‌گیران و جامعه جهانی ورزش پشت او ایستاده‌اند.»

آلینه فوتر- فوکن، زن کشتی‌گیر آلمانی و برنده مدال قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ نیز در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود جامعه کشتی‌گیران در قبال حمایت از نوید مسئولیت دارد و تقاضا می‌کند: «لطفا او را نجات دهید.»

انجمن قهرمانان ورزش آلمان روز شنبه در یک پیام توئیتری نوشته از دریافت خبر اجرای حکم اعدام نوید افکاری “عمیقا متاثر و شوکه” شده و با بازماندگان و دوستان او ابراز همدردی می‌کند.

فدراسیون جهانی کشتی هم می‌گوید بسیار غم‌انگیز و ناراحت کننده است که تلاش ورزشکاران از سراسر جهان و فدراسیون‌های کشوری برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام نوید افکاری بی‌نتیجه ماند و کل جامعه کشتی جهان به خاطر دریافت این خبر “ویرانگر” در سوگ نشسته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز که پیش از این به صدور حکم اعدام برای نوید افکاری و زندان‌های طولانی مدت برای دو برادرش وحید و حبیب به اتهام مشارکت فعال در حرکت‌های اعتراضی مرداد ۱۳۹۷ به شدت اعتراض کرده بود، اجرای حکم اعدام نوید را بسیار حیرت‌آور و غم‌انگیز خوانده است.

اکنون اعتراض به اجرای حکم اعدام افکاری فراتر از جامعه ورزشی جهانی رفته و بسیاری از سیاست‌مداران نیز با آنها همصدا شده اند.

آن لینده، وزیر خارجه سوئد در حساب شخصی خود در توئیتر نسبت به اقدام ایران در اعدام نوید افکاری ابراز انزجار کرد و نوشت که سوئد و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا همواره و تحت هر شرایطی مخالف مجازات اعدام هستند.

“شرم بر خواستاران بهبود روابط با این رژیم”

بیژن جیرسرایی، سخنگوی سیاست خارجی حزب دموکرات‌های آزاد آلمان (FDP) در واکنش به اعدام غیرمنتظره نوید افکاری، پس از بازداشت به خاطر شرکت در یک تظاهرات اعتراضی، به سرزنش کردن سیاست‌مداران غربی که در پی تعامل با حکومت جمهوری اسلامی هستند پرداخت و نوشت: «سیاست‌مداران آلمان و اتحادیه اروپا که مدام خواستار بهبود روابط با این رژیم هستند، باید شرم کنند.»

ظاهرا اجرای شتاب‌زده حکم اعدام نوید افکاری بی‌ارتباط با افزایش اعتراض‌های بین‌المللی به این حکم و سرکوب خشن معترضان در جمهوری اسلامی نبوده است.

حسن یونسی، وکیل خانواده افکاری در تائید سرعت غیرمعمول اجرای حکم می‌گوید در مورد نوید حتی حق قانونی آخرین دیدار محکوم به اعدام با اعضای خانواده هم رعایت نشد.

پخش سابقه‌دار اعتراف‌های اجباری در صدا و سیما

نوید افکاری و اعضای خانواده‌اش بارها گفته اند که “اعتراف” به قتل که مبنای صدور حکم اعدام بوده به اجبار و تحت شکنجه گرفته شده و مستندات شکنجه شدن او و تائید پزشکی قانونی نیز در پرونده موجود است. نوید در یک پیام صوتی که از زندان به بیرون فرستاده بود می‌گوید حکومت طناب داری آماده کرده بود که برای آن دنبال یک گردن می‌گشت.

چند روز پیش صدا و سیمای جمهوری اسلامی و شماری رسانه‌های حکومتی، از جمله خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران و خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه فیلم مستندی بر مبنای “اعترافات” نوید افکاری منتشر کردند که هدفش توجیه حکم اعدام او به نظر می‌رسد.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عدالت برای ایران مستقر در لندن، در گزارش مشترکی که ماه ژوئن امسال منتشر شد فاش کرده اند که صدا و سیمای جمهوری اسلامی در یک دهه گذشته دست‌کم در ۳۵۵ مورد اقدام به انتشار فیلم “اعتراف‌هایی” کرده که زیر شکنجه و اجباری گرفته شده‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰