جنگل‌های سواحل غرب آمریکا دست‌خوش آتش‌سوزی تاریخی شده‌اند

بنابر گزارش رسانه‌های آمریکا دست کم ۲۶ نفر در آتش‌سوزی ویرانگر جنگل‌های سواحل غربی ایالات متحده کشته شده‌اند. شبکه تلویزیونی CNN و USA Today از مرگ ۲۰ نفر در کالیفرنیا، پنج تن در اورگان و یک مورد در واشنگتن خبر داده‌اند. رسانه‌های دیگر مانند NBC از ۲۹ کشته گزارش کرده‌اند.

ده‌ها نفر مفقود شده اند و مقامات محلی نگران افزایش تلفات انسانی هستند. بسیاری از شهرهای ایالت‌های کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن هنوز هم با دیوارهای عظیم آتش از جهان خارج جدا شده‌اند. ده‌ها هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده‌اند. به صدها هزار نفر آموزش داده می‌شود تا خود را برای تخلیه منطقه آماده کنند.

شش مورد از آتش‌سوزی‌های فعلی از مجموع ۲۰ منطقه که دچار حریق هستند، از بزرگترین آتش‌سوزی‌های تاریخ کالیفرنیا از زمان شروع ثبت سوابق این حوادث از سال ۱۹۳۰ بدین سو به شمار می‌روند.

بیش از ۲۰ هزار آتش‌نشان در منطقه مستقر شده اند. بیش از ۲۰۰ سرباز نیز در نبرد با یکی از مناطق دچار حریق در کالیفرنیا به یاری آنها آمده‌اند. امید می‌رود با نزدیک شدن یک جبهه هوای کمی سردتر و کاهش دما وضع کمی تحت کنترل درآید.

مرکز شهرهای پورتلند و اورگان را دودی غلیظ گرفته است. یک زن ۳۷ ساله گفته است: «مثل اینكه صد سیگار دود كرده‌ام. تاکنون شاهد چنین چیزی ندیده‌ام.» تنها ظرف ۲۴ ساعت گذشته در اورگان چهار نفر دیگر جان خود را از دست داده‌اند. اندرو فلپس، مسئول حفاظت در برابر فجایع طبیعی گفته است که بر اساس اطلاعاتی که پیرامون سازه‌های تخریب شده دریافت کرده، اورگان باید خود را برای تلفات گسترده‌تری آماده کند.

اهالی شهر استاکادا از ترس غارت خانه‌های خود با اسلحه در خیابان‌ها گشت می‌زنند. خیابان ها را خاکستر پوشانده و به خاطر دود غلیظ و خشکی که در هوا معلق است، بسیاری در خانه‌ها پناه گرفته اند. کلانتر منطقه‌ای کالیفرنیا گفته است که در شهرهای بوت، هونی و کوری هونیا از ماموران پلیس برای جستجوی بقایای قربانیان کمک گرفته می‌شود.

در حال حاضر دمای مناطقی که باید جستجو شوند بسیار بالاست. از ابتدای هفته تاکنون ده کشته در بوت کشف شده است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل در کالیفرنیا سوخته که یک رکورد است و فصل آتش‌سوزی در ماه نوامبر نیز ادامه خواهد داشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۴ شهریور به کالیفرنیا می‌رود تا از نزدیک وضعیت را بررسی کند. او که به انکار پیامدهای تغییرات اقلیمی مشهور است، بارها سعی کرده تا مقامات محلی را به سوء مدیریت متهم کند.

آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های آمریکا در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. به گفته کارشناسان، گرم شدن کره زمین یکی از دلایل اصلی آن است.

جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفته است که نشانه‌های مهلکی از این دست غیرقابل کتمان هستند. او تغییرات آب و هوایی را “یک تهدید قریب‌الوقوع و هستی‌برانداز” دانسته و گفته است، ترامپ می تواند “برای انکار این واقعیت تلاش کند، اما واقعیت‌ها غیر قابل انکارند”.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰