نهادهای ورزشی آلمان: اعدام نوید افکاری نمی‌تواند بدون پیامد بماند

داگمار فرایتاگ، رئیس کمیسیون ورزش در پارلمان آلمان (بوندستاگ) به خبرگزاری ورزشی SID گفت که اکنون نوبت کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و انجمن جهانی کشتی‌گیران (UWW) است که واکنش نشان دهند و تنها به “ابراز نگرانی” اکتفا نکنند. او خواستار اقدامات عملی علیه ایران شد و افزود که اعدام نوید افکاری نباید برای ایران بدون پیامد بماند.

جمعیت بین‌المللی ورزشکاران آلمان نیز مواضع مشابه‌ی اتخاذ کرده و گفته است محکوم کردن اقدام “تبهکارانه” ایران کافی نیست. نمایندگان ورزشکاران برتر آلمان روز یکشنبه ۲۳ شهریور (۱۳ سپتامبر) گفتند: «اعدام نوید افکاری برای ایران نباید بدون پیامد باقی بماند. ما از نهادهای ورزشی چون کمیته بین‌المللی المپیک و انجمن جهانی کشتی‌گیران انتظار داریم که موضع قاطعی در برابر نقض حقوق بشر ورزشکاران و سایر گروه های مردم که بخشی از جنبش المپیک هستند یا در این حوزه فعالیت می‌کنند، بگیرند.»

جمعیت بین‌المللی ورزشکاران آلمان پیش از اعدام نوید افکاری در گفتگو با دویچه وله از کمیته بینالمللی المپیک و انجمن جهانی کشتی‌گیران خواسته بود ایران را به خاطر “اقدام تبهکارانه” از حضور در تمام عرصه های ورزشی منع کنند.

نماینده ورزشکاران آلمانی پس از اعدام نوید افکاری نیز تقاضا کرد یک “مکانیزم تحریم و مجازات مناسب باید راه‌اندازی شود” زیرا جنبش انسان دوستانه المپیک خود را متعهد به حمایت از حقوق بشر کرده است.

بی‌اعتنایی جمهوری اسلامی به درخواست‌های بین‌المللی

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به تمامی دادخواهی ها حکم اعدام نوید افکاری، نایب قهرمان کشتی نوجوانان ایران را روز شنبه ۲۲ شهریور (۱۲ سپتامبر) اجرا کرد.

حسن یونسی وکیل افکاری گفته است آنقدر در اجرای حکم نوید عجله داشتند که او را حتی از آخرین دیدار با خانواده‌اش محروم کردند. پرونده نوید افکاری مانند بسیاری از پرونده‌های سیاسی دیگر محکومان به اعدام، نقاط ابهام بسیار داشت. او و دو بردارش از شرکت کنندگان در اعتراض‌های مرداد ماه ۹۷ بودند. اتهام نوید افکاری “قتل کارمند حراست اداره آبفای شیراز” بوده است. دادگاه گفته است که نوید افکاری ارتکاب این قتل را اعتراف کرده است. اما نوید گفته بود که تحت شکنجه اقرار کرده است.

اعدام افکاری خشمی بهت آلود در جهان برانگیخت و جمهوری اسلامی ایران به درخواست‌های جهانی برای تعلیق حکم اعدام این کشتی گیر ایرانی اعتنایی نکرد و نوید افکاری بامداد شنبه اعدام و شامگاه نیز “تحت تدابیر امنیتی به خاک سپرده شد”.

داگمار فرایتاگ ، رئیس کمیسیون ورزش پارلمان آلمان می گوید: «بدترین چیزی که در انتظارش بودیم اتفاق افتاده است. کمیته بین‌المللی المپیک و سایر نهادهای ورزشی البته اظهار نگرانی کردند. اما ابراز این نگرانی‌ها کافی نیست و باید دید که اعدام یک کشتی‌گیر چه عواقبی خواهد داشت؟»

داگمار فرایتاگ در پاسخ به این پرسش خود اما می‌گوید که او در انتظار هیچ عواقبی نیست.

رئیس کمیسیون ورزش پارلمان آلمان با توجه به برگزاری مسابقات ورزشی بین‌المللی در برخی کشورهای غیردموکراتیک و دیکتاتوری نتیجه می گیرد که انتظار یک اقدام عملی علیه ایران در ارتباط با اعدام نوید افکاری ندارد.

این مقام ورزشی آلمانی افزود: «کشورهایی مانند بلاروس، میزبان مسابقات جهانی آینده هاکی روی یخ هستند یا چین میزبان بازی‌های بعدی زمستانی المپیک و پارالمپیک هستند که در عرصه جهانی از بالاترین احترام نیز برخوردارند. برای کشورهایی مانند ایران حاکمیت قانون ارزش نازلی دارد یا اصلا هیچ ارزشی ندارد. با این حال آنها به طور منظم با میزبانی از مسابقات و رویدادهای ورزشی پاداش می‌گیرند. به نظر من این مسئله شرم‌آور است و ورزش ارزش‌های اخلاقی بسیار ارجمند خود را نباید زیر پا بگذارد.»

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰
تصویر: داگمار فرایتاگ، رئیس کمیسیون ورزش پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ)