حمله نیروهای ائتلاف یمن به پایگاه‌‌های حوثی‌ها در صنعا

جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مواضع شبه‌نظامیان حوثی در صنعا، پایتخت یمن، را هدف حمله قرار دادند. این حمله در نخستین ساعات روز شنبه ۱۲ سپتامبر انجام شد. صنعا، پایتخت یمن در کنترل شبه‌نظامیان حوثی قرار دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان صنعا و سخنگوی نیروهای مسلح یمن که مورد حمایت ائتلاف قرار دارد، اعلام کرد: جنگنده‌های نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، سحرگاه شنبه ۱۲ سپتامبر/۲۲ شهریور، به چند پایگاه نظامی، از جمله یک مرکز مهندسی نظامی و مقر امنیت ملی در شهر صنعا که در کنترل شبه‌نظامیان حوثی قرار دارند، حمله کردند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: نیروهای ائتلاف، در این حمله، نشستی با حضور رهبران ارشد شبه‌نظامیان حوثی را که در ساختمان دستگاه امنیت ملی در حال برگزاری بود، هدف قرار دادند.

هنوز ائتلاف به رهبری عربستان سعودی درباره این گزارش واکنش نشان نداده است.

شبکه العربیه نیز به نقل از منابع محلی گزارش داد که در جریان حملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی ۴ فروند پهپاد متعلق به شبه‌نظامیان حوثی که در یک پایگاه هوایی در شمال صنعا مستقر بودند، هدف قرار گرفته و نابود شدند.

از زمان آغاز جنگ در یمن، جمهوری اسلامی ایران متهم بود که تجهیزات نظامی همچون موشک و پهپاد در اختیار شبه‌نظامیان حوثی قرار می‌دهد. تاکنون در چندین عملیات، شبه‌نظامیان حوثی مواضعی را در خاک عربستان سعودی با استفاده از پهپادها و موشک هدف حمله قرار دادند.

نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، در روزهای اخیر، حملات هوایی دیگری نیز علیه مواضع شبه‌نظامیان حوثی در یمن انجام داده‌اند. شبه‌نظامیان حوثی در یمن هم اعلام کردند که روز پنج‌شنبه گذشته با استفاده از یک موشک کروز و چند فروند پهپاد «یک مرکز مهم» در ریاض، پایتخت عربستان سعودی را هدف حمله قرار دادند. احتمال می‌رود حملات اخیر نیروهای ائتلاف در پاسخ به اقدامات شبه‌نظامیان حوثی صورت گرفته باشد هر چند که مقامات عربستان سعودی این ادعای شبه‌نظامیان حوثی را مورد تایید قرار ندادند.

شبه‌نظامیان حوثی حملات روز پنج‌شنبه ۱۰ سپتامبر را موفقیت آمیز اعلام کردند اما سخنگوی ائتلاف عربی گفته است: پهپادهای مسلح و موشک بالستیکی که از سوی حوثی‌ها در یمن به سوی عربستان سعودی پرتاب شده بود، رهگیری و منهدم شدند.

مقامات عربستان سعودی می‌گویند که از سال گذشته، تماس‌ها و گفتگوهای غیررسمی خود با شبه‌نظامیان حوثی در یمن را به منظور پایان دادن به جنگ در این کشور افزایش داده اند. این اظهارنظر مورد تایید مقامات حوثی نیز قرار گرفته است.

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ درگیر جنگ در یمن است. تاکنون ده‌ها هزار نفر در جریان این جنگ کشته و میلیون‌ها انسان با خطر قحطی و فقر گسترده روبرو هستند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰