از شاهین ناصری، شاهد شکنجه نوید افکاری خبری در دست نیست

در تازه‌ترین گزارش‌ها، شاهین ناصری، زندانی که پیش‌تر به‌طور رسمی درباره «شکنجه نوید افکاری» شهادت داده بود از زندان به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

برخی از منابع از احتمال انتقال او به اداره آگاهی شیراز خبر داده اند.

شاهین ناصری از هم بندی های نوید افکاری در زندان عادل آباد شیراز بود که در روز ۱۰ شهریورماه با انتشار یک فایل صوتی از درون زندان اعلام کرد که در اداره آگاهی شیراز شاهد کتک خوردن نوید افکاری و آسیب‌دیدگی جدی دست او بوده است.

او در این فایل صوتی تأکید کرده بود که علیرغم تهدید مأموران امنیتی، در سه دادسرا شهادت داده که نوید افکاری تحت شکنجه بوده است.

ناصری همچنین پیش تر و در ۹ آبان ۱۳۹۸ با انتشار نامه ای بر تحت شکنجه قرار گرفتن نوید افکاری توسط مأموران اداره آگاهی شیراز شهادت داده بود.

مهدی محمودیان، فعال حقوق بشر و عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان، روز شنبه ۲۹ شهریورماه با انتشار تصویر دو برگ از شهادت نامه شاهین ناصری در دادگاه، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته این زندانی در محضر دادگاه به شکنجه شدن نوید افکاری در حین بازجویی شهادت داده و شفاها نیز اظهارات خود را تائید کرده است.

محمودیان در توئیتر خود درباره انتقال ناصری از زندان به مکانی نامعلوم نوشته: «حدود ۱۰ روز است که خانوادهاش از او خبری ندارد. گویا او را تحویل همان نهادی داده‌اند که او علیه ماموران آن شهادت داده است.»

از سوی دیگر و به دنبال برگزاری مراسم عزاداری برای نوید افکاری در عصر روز پنج شنبه ۲۷ مردادماه در روستای سنگر از توابع بخش همایجان در شهرستان سپیدان در استان فارس، ماموران امنیتی راه های منتهی به این روستا و قبرستان محل دفن نوید افکاری را بسته اند.

امیر ابتهاج، روزنامه نگار و فعال مدنی که خود هم در مراسم عزاداری روز پنج شنبه در روستای سنگر حضور داشته، از حضور پرشمار مأموران در این روستا و مسدود شدن جاده منتهی به مزار نوید افکاری خبر داده است.

او درباره وضعیت امنیتی حاکم بر روستای سنگر در توئیتر خود نوشته:

«عصر امروز، نیروهای امنیتی که حضور پرشماری هم داشتند، جاده روستای سنگر به سمت مزار نوید افکاری را بستند. گفته می‌شه این مأمورین فعلا در روستا مستقر شدند برای پیشگیری از حوادث احتمالی بعدی! جو روستا هم‌اکنون به شدت امنیتی است.»

در تصاویر و فیلم‌هایی که از برگزاری مراسم هفتم نوید افکاری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، خانواده این زندانی سیاسی در کنار شمار دیگری از شهروندان در حال سر دادن شعار «نوید قهرمان» نشان داده می‌شوند.

نوید افکاری سنگری که به همراه دو برادر دیگرش در زندان بود، شنبه ۲۲ شهریور به طور ناگهانی اعدام شد. در روزهای گذشته بسیاری از مدافعان حقوق بشر، ورزشکاران، فعالان مدنی و وکیلان دادگستری ضمن محکوم کردن این اقدام قوه قضاییه، اعدام این زندانی سیاسی را خلاف اصول دادرسی عادلانه و موازین قانونی توصیف کرده‌اند.

از سوی دیگر، اعدام نوید افکاری، واکنش های زیادی نیز از سوی نهادهای رسمی دولتی در سطح بین‌المللی را در پی داشته است.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰