قیمت‌های نجومی میوه در ایران: قیمت هر کارتن آناناس در یک سال از ۸۰ هزار به ۶۵۰ هزار تومان رسید

بر اساس اعلام اتحادیه صنف حق‌العمل کاران، بارفروشان و میوه و تره‌بار تهران، قیمت هر کارتن آناناس در میدان تره‌بار تهران ۶۵۰ هزار تومان است، اما رسانه‌های ایران تاکید کرده‌اند که قیمت میوه‌ها وقتی از میدان تره‌بار مرکزی تهران به بازار خرده فروشی برسد، دو برابر می‌شود. قیمت هر کارتن آناناس مهرماه سال گذشته هشتاد هزار تومان بود.

همچنین براساس قیمت عمده فروشی میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران، هر کیلو انار ۱۱ هزار تومان، انگور بیدانه قرمز ۱۶ هزار تومان، آلوی شابلون ۱۲ هزار تومان، پسته تازه ۷۵ هزار تومان به فروش می رود. قیمت سیب هم که فصل برداشت آن است، از کیلویی ۸ هزار تا ۱۲ هزار تومان متغیر است. گلابی بیروتی ۲۵ هزار تومان، موز ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و هلوی هسته جدا ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رود.

در این میان قیمت انواع لیمو که پیش از این به میوه‌های ضدکرونا معروف شده بود نیز به این شرح است: هر کیلو لیموترش ریز ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و لیموترش سنگی ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شود.

خبرگزاری حکومتی فارس نوشت قیمت انواع میوه ها در مغازه‌های سطح شهر در محدوده ۱۵ هزار تومان و بیشتر است. جدیدترین قیمت میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار هم از بالا بودن قیمت‌ها حکایت دارد که البته زمانی که پای این میوه‌ها به بازار می‌رسد معمولاً رشد صددرصدی دارند. اگرچه طبق قانون مغازه‌ها مجاز هستند تنها براساس فاکتور ۳۰ درصد به این قیمت‌ها اضافه کنند.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفته است «در بازار میوه با گرانی مواجه هستیم نه گران‌فروشی و بالا رفتن هزینه تولید و عرضه میوه دلایل گرانی قیمت ها در بازار است.»

به گزارش رسانه های ایران، آنچه مردم معمولی در بازار میوه با آن مواجه هستند قیمت های نجومی میوه است که از چند ماه پیش مسئولان مرتب قول کاهش قیمت را می‌دهند اما هیچ وقت عملی نمی‌شود.

کارگر ادامه داد معمولاً در اواخر فصل تابستان و تا مدتی از آغاز پاییز به دلیل عرضه میوه‌های پاییزی در کنار میوه های تابستانه و تنوع و انبوه عرضه، قیمت میوه ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می یابد و کاهش قیمت از ۲۵ روز پیش آغاز شده و تا « ۲۰ روز آینده نیز ادامه دارد.»

فارس نوشت معلوم نیست این مسئول عدد کاهش را با چه معیاری سنجیده است، شاید نسبت به قیمت های نجومی یکی دو ماه پیش واژه کاهش را مطرح کرده است. اما هر تعبیری که مسئولان داشته باشند در کف بازار قیمت‌ها آنچنان گران است که خانواده با درآمد متوسط توان خرید آن را ندارد.

این خبرگزاری امنیتی تاکید کرد شاید اگر آمار موثقی از سرانه مصرف میوه منتشر شود گویای این خواهد بود که سرانه مصرف میوه در کشور به شدت کاهش یافته است.


منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰