استقرار سیستم‌های پدافندی S-400 در جنوب دریای سیاه؛ اعلام مناطق پرواز ممنوع در آسمان ترکیه

برخی منابع ترکیه سه‌شنبه ۶ سپتامبر گزارش دادند این کشور سیستم پدافندی S-400 را برای تست به شمالی‌ترین مرز این کشور در ساحل دریای سیاه منتقل کرده است.

انتشار این گزارش‌های در حالی است که هیچ بیانیه رسمی در مورد به کار گرفتن این سیستم‌ها منتشر نشده اما نیروی هوایی ترکینه با انتشار یک نوتام NOTAM به خلبانان هشدار داده و برخی محدودیت‌های پروازی مقرر کرده است. گفته می‌شود در ساحل دریایی سیاه قرار است S-400 مورد آزمایش قرار گیرد.

ترکیه این سیستم موشکی را سال ۲۰۱۹ به مبلغ ۲/۵ میلیارد دلار طبق قراردادی که با مسکو در سال ۲۰۱۷ امضاء کرد خرید اما هنوز این سیستم را فعال نکرده است. این سیستم قرار بود در ماه آوریل فعال شود باعث به وجود آمدن تنش میان ترکیه و هم‌پیمانان غربی این کشور شد که معتقد بودند که این سیستم موشکی سبب نقض قوانین تسلیحاتی ناتو می‌شود.

ایلهان تانیر روزنامه نگار تُرک در توییتی نوشت «ترکیه سیستم پدافندی روسی S-400 را در شهر سینوپ [در شمال ترکیه واقع در ساحل دریای سیاه] مستقر می‌کند. این در شرایطی است که واشنگتن سرگرم انتخابات ریاست جمهوری است.»

او افزوده: «من تمام دوشنبه سعی کردم گزارشی از وزارت دفاع در مورد سیستم پدافندی S-400 بگیرم اما چیزی در مورد آن پیدا نشد. نمی‌توانم باور کنم آمریکا نتواند ۲۴ ساعت زودتر اطلاعاتی در مورد تست S-400 به دست آورد. به نظر می‌رسد ایالات متحده تمایلی به اظهار نظر در این مورد ندارد.»

به نوشته‌ی ایلهان تانیر «ترکیه همچنین یک نوتام [هشدار هوایی] درباره آزمایشی که در سینوپ انجام خواهد شد صادر کرده است.»

بعضی منابع تُرک نیز نوشته‌اند سیستمهای S-400 قرار بود از سال ۲۰۲۰ فعال شوند اما شیوع کُرونا مانع آن شد. تصمیم دولت رجب طیب اردوغان برای انتقال سیستم پدافند موشکی روسی به شمال ترکیه با درگیری قره‌باغ میان ارمنستان و آذربایجان همزمان شده است.

دولت ترکیه و اسرائیل رسماً از جمهوری آذربایجان حمایت تسلیحاتی می‌کنند. علی اکبر ولایتی مشاور علی خامنه‌ای خواستار تخلیه قره‌باغ از سوی نیروهای ارمنی شده است.

وب‌سایت‌هایی که پروازها را رصد می کنند نشان می دهند که از ۳۰ سپتامبر آسمان جنوب قفقاز و شمال ایران خلوت شده است. ساقط شدن پهپاد آمریکایی در حوالی مرز سوریه و عراق و ادامه راکت‌پراکنی به مواضع آمریکا توسط شبه‌نظامیان وابسته به حکومت اسلامی بدون توجه به هشدارهای مکرر نیروهای ائتلاف، وضعیت آسمان خلیج فارس تا شمال خاورمیانه را نیز اضطراری کرده است. در هفته گذشته هواپیماهای جنگنده‌ی شناسایی و سوخت‌رسان متعلق به آمریکا، انگلیس و ایتالیا و هواپیماهای نظامی روس بطور دائم در منطقه گشت زنی می‌کردند.

یکی از اولین شرکت‌های هواپیمایی که پس از دریافت هشدار امنیتی به سرعت پروازهای خود به جنوب قفقاز را از ۳۰ سپتامبر متوقف کرد «اوکراین اینترنشنال» بود. آنها نمی‌خواستند فاجعه تلخ شلیک موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به «پرواز ۷۵۲» در شرایط جنگی ۱۸ دیماه ۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) بر فراز تهران یکبار دیگر تکرار شود.

منبع : سایت کیهان لندن ، ۷ اکتبر ۲۰۲۰