آمریكا ۱۸ بانک و نهاد مالی حکومت ایران را تحریم‌ کرد

وزارت خزانه‌داری آمریكا عصر پنجشنبه اعلام کرد که ۱۸ بانک و نهاد مالی حکومت ایران را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

این تصمیم که از نظر تحلیل‌گران شوک بزرگی برای اقتصاد نابسامان رژیم ایران است، در راستای سیاست «فشار حداکثری» به تهران گرفته شده؛ با این هدف که این کشور حاضر به ترک برنامه هسته‌ای خود شود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید شده که تحریم‌های جدید شامل معاملات و مراودات بانکی برای تهیه محصولات کشاورزی، غذا، دارو و خدمات پزشکی نمی‌شود.

این بانک‌ها عبارتند از «تامین سرمایه امین»، «بانک کشاورزی»، «بانک مسکن»، «بانک رفاه کارگران»، «بانک شهر»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قرض‌الحسنه رسالت»، «بانک حکمت ایرانیان»، «بانک ایران زمین»، «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی»، «بانک کارآفرین»، «بانک خاورمیانه»، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «بانک سامان»، «بانک سرمایه»، «بانک توسعه تعاون» و «بانک گردشگری» که بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

در نخستین واکنش به این تحریم‌ها محمد جواد ظریف با انتشار توییتی مدعی شد که ایالات متحده با وضع محدودیت‌های جدید مالی در تلاش است تا کانال‌های باقی مانده برای تامین غذا و دارو را مسدود کند.

وزیر امور خارجه حکومت مسلط بر ایران اقدام آمریکا را به عنوان «توطئه چینی برای گرسنه کردن جمعیتی» جنایت بر ضد بشریت خواند و تاکید کرد که «مجرمان و تسهیل کنندگان» این اقدام با عدالت روبرو خواهند شد.

تحریم‌های تازه آمریکا که بخش مالی و سرمایه‌گذاری با هدف گرفته در حالی قرار است از چهل و پنج روز دیگر اجرایی شود که ایالات متحده پیشتر در تلاش برای بازگرداندن مجازات‌های سازمان ملل متحد بر ضد ایران نتوانسته بود شرکای غربی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را باخود همراه کند.

استیون منوچین وزیر خزانه داری در بیانیه ای گفت: «اقدام امروز در شناسایی بخش مالی و تحریم ۱۸ بانک بزرگ ایرانی نشان دهنده تعهد ما برای جلوگیری از دسترسی غیرقانونی به دلار آمریکا است.»

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در ادامه تاکید کرد: «برنامه های تحریم ما ادامه تا زمانی که ایران حمایت خود از فعالیت‌های تروریستی را متوقف کند و از برنامه هسته‌ای خود دست بکشد، ادامه خواهد یافت.»

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۸ اکتبر ۲۰۲۰