شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت اسلامی مسلط بر ایران تهدیدی «شدید و فوری» برای امنیت عراق است

هفته گذشته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که عراق با «شدیدترین و فوری ترین» تهدیدات از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران روبروست.

جوئل ریبِرن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و فرستاده ویژه این کشور به سوریه در یک نشست آنلاین در «شورای آتلانتیک» به شلیک خمپاره و موشک از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران به «منطقه سبز» بغداد که سفارت آمریکا در آن واقع است اشاره کرده و گفته است که این اقدامات می‌تواند باعث قتل‌های سیاسی شود و این «غیرقابل تحمل» است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز تهدید کرده اگر دولت عراق با این تهدیدات مقابله نکند سفارت آمریکا در بغداد بسته خواهد شد. اما اینکه تلاش های مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برای مقابله با این تهدیدات تا چه اندازه نتیجه‌بخش باشد مشخص نیست.

حمدی مالک تحلیل گر مسائل خاورمیانه در تلویزیون بین‌المللی رژیم اسلامی ایران گفته «[الکاظمی] رئیس پیشین سازمان اطلاعات عراق فقط بطور مستقیم بخش اطلاعاتی دولت را کنترل می کند و تلاش‌های ضدتروریسم او در راستای محاکمه‌ی قاتلان است. وظیفه کنترل و مقابله با حمله به سفارتخانه‌ها با پلیس و ارتش عراق است که لزوماً از دستورات نخست وزیر اطاعت نمی‌کنند.»

ریبرن می‌گوید از وقتی دولت ترامپ روی کار آمده تلاش کرده است که «توهم» برقراری روابط رژیم ایران و آمریکا را از بین ببرد.

او می‌گوید ایالات متحده و اسرائیل نه تنها رژیم ایران را «تهدیدی سراسری» در خاورمیانه، افغانستان و جنوب آسیا می‌دانند، بلکه بسیاری از شرکای منطقه‌ای نیز چنین موضعی در مورد حکومت ایران دارند.

معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه داد «پیمان ابراهیم» و توافق‌های دیپلماتیک بین اسرائیل با بحرین و امارات و همچنین کارزار «فشار حداکثری» که بر اقتصاد و روابط دیپلماتیک حکومت اسلامی تاثیرگذار بوده از نشانه‌های همین مواضع مشترک است.

دیدگاه واشنگتن این است که رژیم ایران با استفاده از شبه‌نظامیان نیابتی خود به دنبال دست‌یابی به نفوذ و قدرت در عراق، سوریه، لبنان و یمن است.

ریبرن می‌گوید برای مثال بشار اسد سوریه را برای حفظ قدرت خود در جهت منافع رژیم اسلامی ایران «به یک پادگان تبدیل کرده است».

نوار صبان در «مرکز مطالعات استراتژیک عمران» می‌گوید: «در خاورمیانه حکومت ایران همیشه برای اختلاف افکنی فرقه‌ای میان شیعه و سنی در جستجوی شکافی است… که هیچ‌کس به فکر استفاده از آن نمی افتد!»

ریبرن می‌گوید «خروج آمریکا از توافق اتمی بخش عمده‌ی از درآمدهای رژیم ایران را که برای تأمین بودجه نیروهای قدس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه‌نظامیان هزینه می‌کرد از دسترس خارج کرده است.» او تخمین می زند که رژیم ایران از زمان خروج آمریکا از توافق اتمی در ماه مه ۲۰۱۸ حدود ۷۰ میلیارد دلار درآمد نفتی خود را از دست داده است.

ریبرن محاسبه کرده اثر داخلی تحریم‌های آمریکا بسیار شدید است و حکومت ایران را با کمبود منابع مالی روبرو کرده و حکومت اسلامی مجبور شده ۲۶ درصد از تولید خالص داخلی خود را خرج کند و به سراغ آخرین اندوخته‌های مالی خود برای سرپا نگه‌داشتن اقتصادش برود.

مایکل هرتزوگ از «انستیتو واشنگتن درباره سیاست خاور نزدیک» می‌گوید به دلیل همزمانی «کارزار خط قرمز» اسرائیل علیه شبه‌نظامیان رژیم ایران در سوریه و «کارزار فشار حداکثری آمریکا»، حزب‌الله «هیچ تمایلی برای جنگ ندارد». وی افزوده اورشلیم هم به دنبال افزایش تنش ها و درگیری مسلحانه نیست.

هرتزوگ همچنین گفت: «حمایت های مالی رژیم ایران در لبنان ۴۰ درصد کاهش یافته و همزمان کووید۱۹ تقریباً اقتصاد لبنان را نابود کرده است. در پی انفجار مهیب در بندر بیروت که حتی شیعیان هم انگشت اتهام را به سوی حزب‌الله گرفتند لبنان در آستانه فروپاشی است… اولین و مهمترین دلیل آن هم تلاش حزب‌الله برای کنترل وزارت اقتصاد لبنان است.»

نوار صبان می‌گوید در همسایگی سوریه ترکیب کارزار «فشار حداکثری» آمریکا و کارزار «خطوط قرمز» اسرائیل باعث شده است که حکومت اسلامی ایران برای حفظ نفوذ در منطقه «به سمت قدرت نرم» پیش برود. صبان می‌افزاید: «ایران به دنبال نفوذ در زمینه‌های جدید در حوزه تجاری و اجتماعی است به ویژه در مناطقی که بیشترین ضربه را از حضور داعش خورده‌اند.»

تهران به دنبال آن است که با «سرمایه گذاری روی پروژه های کوچک» بذر نقشه‌های خود را در بخش‌های عمیقی از عراق بکارد تا به آسانی به عنوان هدف قابل شناسایی نباشد.

منبع : برگرفته ای از سایت کیهان لندن ، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۰