احضار یک شهروند بهایی به زندان بیرجند

«فرید زیرگی مقدم»، شهروند بهایی ساکن بیرجند برای گذراندن محکومیت پنج سال حبس تعزیری احضار شد.

بنا بر ابلاغیه‌ای که به تاریخ دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ به دست او رسیده است، دادگاه انقلاب بیرجند وی را به اتهام «عضویت در تشکیلات بهاییت به هدف بر هم زدن امنیت کشور»، به تحمل پنج سال حبس محکوم کرده است. حالا متهم مکلف است ظرف مهلت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ، جهت اجرای حکم، در شعبه دوم دایره اجرای احکام دادسرای انقلاب بیرجند حاضر شود. در صورت عدم حضور، متهم جلب خواهد شد.

فردی از نزدیکان زیرگی مقدم به «ایران‌وایر» گفت: «اتهام عضویت در تشکیلات بهایی در مورد فرید ۲۵ ساله به هیچ وجه صدق نمی‌کند. زیرا چیزی به این نام وجود ندارد تا فرید عضو آن باشد. تشکیلات بهایی در سال ۱۳۶۲ رسماً در ایران تعطیل شد و سال ها بعد فرید متولد شده است. او را به اتهام ایجاد کانال تلگرامی “ندای صلح” و گروه “اهل بهاء دریای دانش” در تلگرام دستگیر کردند که هر دو شخصی بودند و از طرف جامعه بهایی نبودند.»

خانواده فرید زیرگی مقدم بسیار فقیر هستند و با نبودن او در کنار خانواده، مشخص نیست چه اتفاقات و مشکلاتی در انتظار این خانواده خواهد بود. پدر فرید ناشنوا و کارگر ساختمان است و به دلیل ناشنوایی، به او کمتر برای کار مراجعه می‌کنند. او هر روز صبح برای کار از منزل خارج می‌شود ولی اکثر روزها دست خالی به منزل برمی گردد. مادرش چند سال است که بر اثر تصادف، کمرش شکسته و تاندون دستش از کار افتاده است. برادرش نیز بر اثر همان تصادف، قطع نخاع شده است و احتیاج به مراقبت و پرستاری دایم دارد.

فرید مانند سایر جوانان بهایی ایران، از تحصیل در دانشگاه‌های کشور محروم و جذب بازار کار شد اما چندی قبل با فشار وزارت اطلاعات از کار اخراجش کردند. از طرف دیگر، روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا در بیرجند و پر خطربودن محیط زندان برای ابتلا به بیماری، خانواده فرید را دچار نگرانی مضاعف کرده است.

در خرداد سال جاری، شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند به ریاست قاضی «جعفر اسلام‌خواه»، فرید زیرگی مقدم را به اتهام «عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهاییت» به پنج سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. شعبه چهار دادگاه تجدیدنظر استان در مورد اتهام تبلیغ علیه نظام، حکم به تبرئه او داد ولی برای اتهام عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهایی، وی را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.

این جوان ایرانی امرداد امسال نیز از سوی شعبه دوم دادگاه کیفری بیرجند به ریاست قاضی «مهدی شیری عباس‌آباد»، به اتهام «توهین به مقدسات» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. از دلایل صدور این حکم، فوروارد کردن مطالبی در خصوص نظرات آیین بهایی در مورد مهدویت، خاتمیت و قیامت در یک کانال تلگرامی عنوان شده است. این حکم در مرحله تجدیدنظر است.

منبع : برگرفته ای از سایت ایران وایر ، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۰