نمایندگان بوندستاگ: دولت آلمان باید در کنار مردم ایران بایستد

نمایندگانی از تمامی احزاب پارلمان آلمان در محکومیت رژیم اسلامی و نقض شدید حقوق بشر در ایران سخنرانی کردند. حزب سبزها و دمکرات آزاد از دولت آلمان خواستند حکومت ایران را برای رعایت حقوق شهروندان تحت فشار بگذارد.

روز پنجشنبه ۱۷ مهر (هشتم اکتبر) بحث نقض حقوق بشر در ایران در پارلمان آلمان طرح شد و حزب سبزها و دمکرات آزاد درخواستی را ارائه دادند مبنی بر این که دولت آلمان در روابط خود با رژیم ایران تنها به مناسبات اقتصادی یا برجام اهمیت ندهد، بلکه سرکوب شدید مردم و نقض حقوق بشر در این کشور را علنا محکوم کند و حکومت اسلامی را برای رعایت آن تحت فشار بگذارد.

علاوه بر امید نوری‌پور از حزب سبزها و بیژن جیرسرایی، نماینده حزب دمکرات آزاد نمایندگان دیگر احزاب حاضر در پارلمان، از جمله حزب سوسیال دمکرات و فراکسیون احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی که بزرگترین فراکسیون پارلمان آلمان است، در حمایت از این خواست سخنرانی کردند.

این نمایندگان پارلمان آلمان حکومت اسلامی را حکومتی “قرون وسطایی و فاسد” خواندند که در زندان‌هایش شکنجه اعمال می‌شود و در دادگاه‌هایش احکام ظالمانه و غیرانسانی صادر می‌شوند. آنها از دولت آلمان خواستند که “به جای معاملات پرسود، از مردم ایران در مقابل رژیم حمایت کند”. بیژن جیرسرایی در سخنرانی خود به سیاست محافظه‌کارانه دولت آلمان در قبال ایران شدیدا انتقاد کرد.

امید نوری پور از دولت آلمان خواست “در کنار مردم بایستد”. او در سخنرانی‌اش رژیم ایران و عربستان سعودی را “دشوارترین” دولت‌های منطقه نامید و “سیاست خشونت آمیز” رژیم ایران در منطقه را “ویران کننده”، سیاست تسلیحاتی آن را “به شدت خطرناک” و تهدیدهای حکومت مسلط برایران علیه اسرائيل را “غیر قابل قبول” خواند.

او در عین حال بر ضروت حفظ برجام تاکید کرد و سیاست فشار حداکثری آمریکا را اهرمی دانست که تنها مردم ایران را به زانو درآورده است.

سایت آلمانی‌زبان “ایران ژورنال” (Iran Journal) در گفتگو با امید نوری‌پور از او پرسیده است که چگونه می توان حکومت ایران را به رعایت حقوق بشر و تغییر سیاست منطقه ای آن وادار کرد؟ او می‌گوید: «وادار کردن عاملان نقض حقوق بشر در ایران به پاسخگویی کار دشواری نیست. می‌توان از ممنوعیت سفر و بستن حساب های بانکی آنان شروع کرد. اما متاسفانه تا کنون دولت‌ها شجاعت این اقدام را نداشته اند.»

نوری پور همچنین به امکان “بررسی اعمال مجرمانه” و راه های اقدام قضایی علیه مقام های رژیم ایران در آلمان و اروپا اشاره می‌کند؛ به عنوان نمونه سفر آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه قضاییه برای درمان به هانوفر در سال ۲۰۱۸ میلادی. او می‌گوید فشار بر مقام‌های ایرانی می‌تواند نتیجه دهد به شرط این که مثلا “به یک قاضی ظالم امکان این داده نشود که برای معالجه پزشکی به آلمان بیاید اما بعد از آن به خاطر فعالیت ضد حقوق بشری علیه او اقدام قضایی نشود”.

این سیاست‌مدار حزب سبزها اطمینان دارد که توجه کشورهای اروپایی به حقوق بشر در ایران می تواند حداقل وضعیت برخی افراد را در ایران بهبود بخٔشد. او به ایران ژورنال می‌گوید: «شاید تصادفی نبود که نرگس محمدی و فریبا عادلخواه عصر روز قبل از طرح این بحث در پارلمان آلمان آزاد شدند. ما پشت پرده این اقدام را هیچ‌وقت نخواهیم دانست. اما خودسری در ماهیت بی عدالتی عمیقاً ریشه دوانده است. این بدان معناست که ما گاهی باید تصمیماتی بسیار حساس بگیریم. این اشتباه است اگر از هر امکانی استفاده نشود».

فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان در نیمه ماه سپتامبر از دولت آلمان خواست بیش از گذشته برای بهبود وضعیت حقوق بشر و حقوق مدنی در ایران تلاش كند. این درخواست شامل ۲۵ اقدام است که به باور این حزب می‌تواند وضعیت شهروندان در ایران را به شکل محسوسی بهبود بخشد.

اما نقض حقوق بشر رژیم ایران از سال ۱۹۸۰ یعنی بلافاصله پس از “انقلاب اسلامی” به شدت وخیم شده و حکومت اسلامی توسط مخالفان خود در ایران و سازمان های بین المللی حقوق بشر بارها محکوم شده است. چرا سبزها اکنون به صرافت اقدامی در این رابطه افتاده‌اند؟

امید نوری‌پور در پاسخ به وب‌سایت آلمانی “ایران ژورنال” می‌گوید اکنون وضع در ایران “به طرز چشمگیری وخیم تر شده است. فشارهای غیرانسانی دیگر تنها بر دگر اندیشان وارد نمی‌شود”. او به اعتراضات آبان سال گذشته و همچنین بهمن ۹۶ اشاره می‌کند که “عمدتا علیه شرایط اقتصادی وخیم، فقیرتر شدن بخش‌های بزرگتری از جامعه و علیه فساد و سو مدیریت بود”.

به گفته او روش‌های سرکوب و ایجاد خفقان در جامعه نیز به نهایت خود، به نقض همه قوانین یک جامعه متمدن و “روش‌هایی مشابه داعش رسیده است”.

از جمله اقداماتی که حزب سبزها در پارلمان آلمان خواهان اجرای آن توسط دولت این کشور شده این است که:

دولت آلمان علنا و مصممانه سرکوب حقوق بشر و حقوق شهروندی در ایران را محکوم کند. از رژیم ایران بخواهد کلیه زندانیان سیاسی را بلافاصله و بدون قید و شرط از زندان آزاد و احکام صادره علیه آنان را لغو کند. به رژیم ایران فشار بیاورد تا به تعهدات خود در چهارچوب میثاق‌های بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی عمل کند.

همچنین از دولت آلمان خواسته شده از مباررات مردم ایران برای دسترسی به مطالبات خود، از جمله حقوق زنان، اقلیت‌ها، دگرباشان جنسی و آزادی رسانه، دسترسی به اینترنت آزاد حمایت کند. به دولت ایران فشار بیاورد که به تعقیب و آزار اعضای اپوزوسیون خاتمه دهند.

نقض حقوق بشر توسط مقامات عالی رژیم ایران، موارد خشونت پلیس و اتهامات وارده در مورد جنایت انجام شده علیه بشریت توسط این حکومت را با همکاری شرکای بین‌المللی مورد بررسی قرار دهد. از جمله دیگر اقدامات درخواست شده محدودیت صدور ویزا و مسدود کردن اموال در چهارچوب اتحادیه اروپا را به صورت هدفمند و انفرادی در مورد مقامات عالی‌رتبه دولتی حکومت ایران و افرادی است که مرتکب نقض حقوق بشر شده اند.

همچنین خواسته شده است که اتحادیه اروپا، تحت شرایط و مقررات مشخص، گفتگوی رسمی در مورد حقوق بشر را آغاز کند و این مذاکرات و مشورت‌ها را سریعاً پیش ببرد.

از دولت ایران بخواهد با کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همکاری کند و به کمیسر عالی حقوق بشر، اجازه ورود به ایران داده شود و با او همکاری شود

منبع: برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۰