اعتصاب کارگران پالایشگاه گاز در «لامرد» استان فارس

کارگران پالایشگاه گاز پارسیان در «ملارد» واقع در استان فارس با تجمع در محوطه این پالایشگاه دست به اعتصاب زدند. اعتراض آن‌ها به پرداخت نشدن دستمزدهاشان است. 

این دومین‌بار است که در چند ماه اخیر، کارگران این پالایشگاه بزرگ در جنوب استان فارس دست به اعتصاب می‌زنند. 

در مردادماه امسال موج اعتصابات در پالایشگاه‌های جنوبی ایران بسیار فراگیر شد و کارگران بسیاری به آن اعتراضات و اعتصابات پیوستند. 

روز شنبه ۱۱ مرداد، کارگران چند پالایشگاه و مرکز اقتصادی جنوب ایران در اقدامی هماهنگ و از پیش تعیین شده، اعتصاب خود را آغاز و اعلام کردند که تا رسیدن به خواسته‌های خود به کار باز نخواهند گشت.

کارگران پالایشگاه گاز پارسیان ملارد نیز از جمله کارگرانی بودند که در آن زمان به صف اعتصاب‌کنندگان پیوستند. پالایشگاه گاز پارسیان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز در ایران است.

حالا در میانه شدت گرفتن همه‌گیری کرونا، این کارگران باردیگر در اعتراض به دستمزدهای معوقه خود در محوطه این پالایشگاه تجمع کردند و دست به اعتصاب زدند. 

گسترده‌تر شدن اعتراضات  و اعتصابات کارگری در سال‌های اخیر پیوسته‌ ادامه داشته است و دامنه فراگیری آن از کوره‌های آجرپزی گرفته تا پالایشگاه‌های بزرگ کشور، گسترده است. 

عمده اعتراض کارگران در پرداخت نشدن دستمزدهای عقب‌افتاده و نیز حق بیمه کارگران است. اعتراض بسیاری از بخش‌های کارگری در ایران همچنین به روند خصوصی‌سازی کارخانه‌های بزرگ کشور و در نتیجه، مدیریت ضعیف مدیرانِ بخش به‌اصطلاح «خصوصی» است. کارگران معتقدند که مدیریت بخش خصوصی به بدتر شدن اوضاع کارگران دامن زده است. 

این اعتراضات در سال‌های گذشته هزینه‌های زیادی نیز بر دوش کارگران معترض گذاشته است. حتی بسیاری از فعالان حقوق کارگری در ایران هم به دلیل حمایت از اعتراضات کارگران و پوشش اخبار خواسته‌ها و مبارزات آنان، با برخورد قهری پلیسی و امنیتی مواجه شدند. 

چندی پیش، ماموران امنیتی حکومت اسلامی جمعی از فعالان اجتماعی و کارگری را بازداشت کردند.  اندیشه صدری، واله زمانی، شبنم آشوری، الوار قلی‌وند، ندا پیرخضرانیان، و آرش جوهری کسانی بودند که سابقه فعالیت در حوزه حقوق کارگران داشتند. 

بنا به گزارش‌ها، ماموران در حین بازداشت واله زمانی، الوار قلی‌وند و شبنم آشوری، برخی از وسایل شخصی آنان را نیز ضبط کردند و با خود بردند.

پیش‌تر هم گروه دیگری از فعالان کارگری در ایران بازداشت، محاکمه، و به حبس محکوم شده بودند. مرضیه امیری، ندا ناجی، عاطفه گلریز، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی‌فرد، و ساناز الهیاری از جمله فعالان حقوق کارگری هستنند که چندی پیش به دست ماموران امنیتی دستگیر شدند. 

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰