حامیان حشد شعبی مقر حزب دموکرات کردستان عراق را آتش زدند

خبرگزاری فرانسه و شماری از رسانه‌های کردی و داخلی عراق، از هجوم هواداران حشد شعبی به دفتر حزب دمکرات کردستان عراق در بغداد و آتش‌زدن این مقر گزارش داده‌اند. رسانه‌های رژیم ایران می‌نویسند این یک اقدام احساساتی هواداران بود.

هواداران حشد شعبی در واکنش به مقایسه این گروه با داعش، مقر حزب دمکرات کردستان عراق در بغداد را آتش زدند. هوشیار زیباری، عضو هیات رئیسه این حزب اخیرا حشد شعبی را عامل پرتاب موشک به فرودگاه اربیل و کارهایش را مشابه داعش خوانده بود.

فرانس پرس نوشت صدها نفر با عبور از موانع امنیتی و بدون بازدارندگی، به داخل مقر KDP ریختند. به گزارش این خبرگزاری، شماری از معترضان پوسترهای قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به دست داشتند و گروهی دیگر پرچم‌های حزب دمکرات کردستان عراق را آتش زدند.

حشد شعبی (بسیج مردمی) عراق در سال ۲۰۱۴ از داوطلبان مسلح شیعی برای مقابله با داعش تشکیل شد. این گروه پس از راندن دولت اسلامی از عراق، در نیروهای مسلح این کشور ادغام شده و در پارلمان نیز نمایندگانی دارد.

اواخر سپتامبر، هوشیار زیباری، وزیر خارجه سابق عراق و عضو هیات رئیس حزب دمکرات کردستان عراق، حشد شعبی را عامل حمله به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد و هم‌چنین مسئول پرتاب موشک به فرودگاه اربیل دانست.

زیباری در گفتگو با تلویزیون “الحره” که از سوی آمریکا تامین مالی می‌شود، فعالیت‌های حشد شعبی را “غیرقانونی” خواند و خواستار خروج نیروهای آن از منطقه سبز شد. او در این گفتگو عنوان کرد که حمله به پایگاه‌های آمریکا در اربیل به دلیل آن است که حشد شعبی و وابستگان آن، اقلیم کردستان را متحد واشنگتن می‌دانند و همان طور به بغداد و اربیل حمله می‌کنند که داعش می‌کرد.

در این میان، خبرگزاری امنیتی تسنیم در گزارشی مدعی شده که حمله به مقر حزب دمکرات کردستان عراق، “یک اقدام احساساتی و واکنشی از سوی هواداران حشد شعبی” بوده و مسئولیت آن رسما بر عهده این گروه نیست.

این خبرگزاری از قول یکی از رهبران حشد شعبی نوشت: «کسی که علیه یک نهاد امنیتی اظهارنظر می‌کند و تاریخ جهادی و خون شهدای آن را زیرسوال می‌برد باید پیش‌بینی چنین واکنش‌هایی را بکند. حشد شعبی یک گروه سیاسی نیست و طرفداران آن به هر بی‌احترامی به شکل سیاسی واکنش نشان می‌دهند.»

این فرد که نامش برده نشده، گفته است: «ما آتش زدن هر مقری که مربوط به هر گروهی باشد را محکوم می‌کنیم.»

حمله موشکی به اطراف پایگاه ائتلاف بین‌المللی در حوالی فرودگاه اربیل در ۳۰ سپتامبر انجام گرفت. سخنگوی ائتلاف گفت دو فروند از موشک‌ها عمل نکردند و باقی نیز مستقیما به پایگاه نخوردند. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت. در پایگاه مربوطه، عمدتا نیروهای آمریکایی مستقرند.

آن زمان، مقامات امنیتی کردستان، محل پرتاب موشک‌ها را شمال استان نینوا اعلام کردند. وزارت امور داخله اقلیم کردستان عراق نیز در اطلاعیه‌ای گفت موشک‌ها از ناحیه تحت کنترل حشد شعبی از منطقه برطله و از پشت یک کامیون شلیک شده‌اند؛ اما رسانه‌های رژیم ایران از قول مسئولان حشد شعبی این موضوع را تکذیب کردند.

حشد شعبی و کتائب حزب‌الله که هر دو به حکومت اسلامی حاکم بر ایران نزدیک هستند، اخیرا از قطع مشروط حملات خود به مواضع آمریکایی‌ها خبر داده‌اند. شرط محوری آنها خروج هرچه سریع‌تر نیروهای ایالات متحده از عراق است.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰