خیالبافی‌های ظریف

– گرچه بسیاری از ناظران معتقدند جمهوری اسلامی نه شرایط اقتصادی ورود به بازارهای تسلیحاتی را دارد و نه فروشندگان اسلحه از ترس تحریم‌های آمریکا ریسک فروش و ارسال ادوات نظامی به ایران را قبول می‌کنند اما مقامات دولتی در ایران بر اساس محاسباتی ساده‌انگارانه روی پایان تحریم‌های تسلیحاتی حساب ویژه باز کرده‌اند آنهم در حالی که تنها حکومتی که در منطقه علاوه بر شهروندان کشور خودش مرتب در حال تهدید و تولید گروه‌های شبه‌نظامی و نیابتی برای مداخله در کشورهای دیگر و حمایت از گروه‌های فرقه‌ای و توریستی است، جمهوری اسلامی است! 
-ظریف با اشاره به انقضای تحریم‌های تسلیحاتی ایران طبق برجام: روزی بسیار مهم برای جامعه بین‌المللی است! یک پیروزی‌ برای آرمان چندجانبه‌گرایی!
– حسام‌الدین آشنا از چهره‌های امنیتی دولت روحانی: در عجبم از جماعتی که دائما از نبرد نظامی سخن می‌گویند، اما از شکسته شدن حصر تسلیحاتی و صنایع دفاعی ایران دم نمی‌زنند!
– موضوع قابل توجه این است که جریانی که از پایان تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران برای بزرگنمایی برجام ابراز خوشحالی می‌کند دولتی‌ها هستند که توافق اتمی را «افتخار» و «دستاورد» دولت روحانی و تیم ظریف می‌دانند و حالا می‌خواهند «لغو تحریم تسلیحاتی» را به عنوان یک امتیاز مهم در کارنامه‌ی خود بنویسند. اما سکوت مقامات نظامی به ویژه سپاهی‌ها در این زمینه بخش دیگری از واقعیت است که بیش از شادی و نشاط «دولت بی‌تفنگ» برای تهیه‌ی «تفنگ» اهمیت دارد!

یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰

مقامات ارشد جمهوری اسلامی و در پیروی از آنها رسانه‌های حکومتی در ایران یکشنبه ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) اعلام کردند تحریم‌های‌ تسلیحاتی بر اساس ضمیمه ۵ توافق اتمی و ضمیمه «ب» قطعنامه ۲۲۳۱ پس از ۱۳ سال به پایان رسیده است.

محمدجواد ظریف در همین ارتباط با خوشحالی گفت «روزی بسیار مهم برای جامعه بین‌المللی که- در مخالفت با تلاش‌های بدخواهانه آمریکا- از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برجام صیانت کرده است.»

او که  انگار از موقعیت واقعی جمهوری اسلامی هیچ اطلاعی ندارد همچنین ذوق‌زده مدعی شده «عادی‌سازی همکاری دفاعی ایران با جهان از امروز، یک پیروزی‌ برای آرمان چندجانبه‌گرایی و نیز صلح و امنیت در منطقه‌مان به شمار می‌آید.»

مجید تخت روانچی نیز در توییتی نوشته «۵سال پس از روز تصویب برجام و مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ محدودیت‌های غیرقانونی تسلیحاتی علیه ایران اکنون خاتمه یافته است. از امروز (یکشنبه) تجارت اسلحه ایران نیازی به موافقت قبلی شورای امنیت ندارد.»

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل همچنین گفت، «آمریکا سعی کرد مانع این امر شود، ولی شکست خورد؛ چرا که شورای امنیت سازمان ملل تلاش‌های آمریکا را مردود دانست.»

در بیانیه‌ای که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین صادر کرده آمده است که بر اساس قطعنامه شورای امنیت و مفاد برجام علاوه بر پایان تحریم تسلیحاتی فهرستی از ایرانیانی که دارای محدودیت مسافرتی بودند نیز از محدودیت خارج می‌شوند.

گرچه بسیاری از ناظران معتقدند جمهوری اسلامی نه شرایط اقتصادی ورود به بازارهای تسلیحاتی را دارد و نه فروشندگان اسلحه از ترس تحریم‌های آمریکا ریسک فروش و ارسال ادوات نظامی به ایران را قبول می‌کنند اما مقامات دولتی در ایران بر اساس محاسباتی ساده‌انگارانه روی پایان تحریم‌های تسلیحاتی حساب ویژه باز کرده‌اند آنهم در حالی که تنها حکومتی که در منطقه علاوه بر شهروندان کشور خودش مرتب در حال تهدید و تولید گروه‌های شبه‌نظامی و نیابتی برای مداخله در کشورهای دیگر و حمایت از گروه‌های فرقه‌ای و توریستی است، جمهوری اسلامی است!

کاظم غریب آبادی نماینده رژیم در سازمان‌های بین‌المللی به ایرنا می‌گوید با پایان تحریم تسلیحاتی «دولت‌ها دیگر نمی‌توانند در معاملات تسلیحاتی و حتی وجود سلاح‌هایی با منشاء ایرانی در کشورهای مختلف، به وجود تحریم‌ها یا محدودیت‌های لازم‌الاتباع بین‌المللی استناد کنند».

او تاکید کرد «فرصت مناسبی فراهم شده تا همکاری‌های لازم در حوزه صادرات و واردات تسلیحات با کشورهای مختلف در دستور کار قرار گرفته و تسهیل شود. طبیعتاً با توجه به ظرفیت‌ها و دانش بالای ایران در تولید تسلیحات مختلف، می‌توانیم به صادرات آنها به کشورهای متقاضی بپردازیم.»

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه گفت «پایان تحریم تسلیحاتی ایران شکست بزرگی برای دولت کم خرد آمریکاست!» البته قالیباف پیش از آنکه به پایان تحریم تسلیحاتی اشاره کند گفته «این یک واقعیت تلخ است که قیمت لجام‌گسیخته کالاهای اساسی زندگی مردم را تلخ کرده است. کارگران و معلمان نمی‌توانند سبد خرید خود را پر کنند. کارگران روزمزد شرمنده زن و فرزندان خود هستند.» معلوم نیست در چنین شرایطی جمهوری اسلامی برای کدام بودجه کیسه دوخته تا با آن بجای تأمین زندگی مردم، «تسلیحات» خریداری کند!

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در مصاحبه با خبرگزاری «اینترفاکس» گفته «در رابطه با همکاری نظامی با روسیه برنامه‌ای تهیه کرده‌ایم». او همچنین گفت «در بسیاری از حوزه‌های تامین تجهیزات نظامی توانسته‌ایم به سطح بالایی دست یابیم. علاوه بر آن پتانسیل صادرات تجهیزات نظامی خودمان را نیز داریم. با احتساب رفع محدودیت‌ها ما خواهیم توانست تسلیحات خود را صادر کنیم، می‌توانیم آنها را بفروشیم و سود خود را از آن کسب کنیم. اگر نیازی به خرید برخی تسلیحات داشته باشیم، هیچ محدودیتی برای ما وجود نخواهد داشت و ما آماده خواهیم بود که در این حوزه کار کنیم.»

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز با اشاره به اینکه «از تحریم‌های آمریکا نمی‌ترسیم» ادعا کرده «روسیه در حال گسترش همکاری چندجانبه با ایران است» و بلوف زده است: «همکاری در عرصه نظامی- فنی طبق نیازهای دو طرف و آمادگی دو سویه برای همکاری به روشی بی‌سر و صدا پیش خواهد رفت!»

آنچه اکنون بین مردم در مورد پایان تحریم‌ تسلیحاتی گفتگو می‌شود و کارگزاران نظام را مورد پرسش قرار می‌دهند همین نکته است که به چه دلیل وقتی مشکلات اقتصادی زندگی میلیون‌ها نفر را سخت کرده بجای بهبود اوضاع به فکر خرید و فروش اسلحه هستند؟!

انتقاد مشاور دولت از سکوت نظامی‌ها

موضوع قابل توجه این است که جریانی که از پایان تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران- با استناد به تاریخ مقرر در برجام و برای بزرگنمایی برجام- ابراز خوشحالی می‌کند دولتی‌ها هستند که توافق اتمی را «افتخار» و «دستاورد» دولت روحانی و تیم ظریف می‌دانند و حالا می‌خواهند «لغو تحریم تسلیحاتی» را به عنوان یک امتیاز مهم در کارنامه‌ی خود بنویسند. اما سکوت مقامات نظامی به ویژه سپاهی‌ها در این زمینه بخش دیگری از واقعیت است که بیش از شادی و نشاط «دولت بی‌تفنگ» برای تهیه‌ی «تفنگ» اهمیت دارد! بطوری که صدای دولتی‌ها را درآورده است!

حسام الدین آشنا در توییتی می‌نویسد: «در عجبم از جماعتی که دائما از نبرد نظامی سخن می‌گویند، اما از شکسته شدن حصر تسلیحاتی و صنایع دفاعی ایران دم نمی‌زنند. وقت آن است که نیروهای مسلح و وزارت دفاع درباره اهمیت این موفقیت روشنگری کنند!»

آشنا در توییت دیگری نوشت: نکند اینهمه فحاشی‌ها و تهدیدها برای به حاشیه راندن واقعیتی به نام «شکسته شدن حصر تسلیحاتی ایران» باشد. خدا می‌داند این جماعت چه خواهد کرد در روزی که « حصر اقتصادی ایران» شکسته ‌شود!

یادآوری موضع آلمان به عنوان یکی از حامیان سرسخت برجام درباره «لغو تحریم تسلیحاتی» جمهوری اسلامی و راز شادی و نشاط دولتی‌ها و سکوت نظامی‌هایش خالی از فایده نیست: اوایل شهریورماه امسال هایکو ماس وزیر خارجه آلمان‌ در دیدار با گبی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل گفت «نگرانی‌های خارج از برجام درباره ایران از جمله برنامه موشک‌های بالستیک این کشور و نفوذش در سوریه، عراق و لبنان باید مد نظر قرار بگیرند، اما ما می‌خواهیم برجام را حفظ کنیم تا از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود.»

برگرفته از سایت کیهان لندن
۲۷ مهر ۱۳۹۹ – October 18th, 2020