افزایش دستگیری‌ فعالان کارگری و مدنی و ابراز نگرانی خانواده‌ها از سرنوشت آنان

بگزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، «ناهید تقوی، شهروند ۶۶ ساله، جمعه شب ۲۵ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل» شده است. بر اساس همین گزارش، «ماموران در حین بازداشت، به «تفتیش منزل» وی اقدام کرده و«برخی از وسایل شخصی» او را با خود برده‌اند.

هرانا یادآوری می‌کند که «خانم تقوی اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته و از بیماری فشار خون بالا نیز رنج می‌برد». بر پایۀ همین گزارش، «وی از زمان بازداشت از دسترسی به داروهای خود محروم مانده» زیرا «دادسرای زندان اوین» از قبول داروهائی که خانواده برای وی برده، سر باز زده است.

از سوی دیگر، به گزارش اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران، مهران رئوف يکی از فعالین کارگری نیز در شبانگاه جمعه ۲۵ مهر، با هجوم ماموران امنیتی به منزل وی در تهران بازداشت شده است. ماموران در این مورد نیز «پس از تجسس خانه، کلیه کتاب‌ها، کامپیوتر و موبایل و برخی دیگر وسایل شخصی وی ضبط کرده و او را به دادسرای اوین منتقل کردند».

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی همان شب به خانۀ الهام صميمی فعال دانشجويی نیز رفته و «کتاب‌ها، لوازم شخصی و وسایل الکترونیکی شامل موبایل و لپ تاپ وی و دیگر افراد ساکن در منزل ازجمله وسایل بستگان و مهمان های وی را ضبط» کرده و با خود برده‌اند.

این بازداشت‌ها به دنبال دستگیری اخیر پنج تن دیگر از فعالان مدنی و کارگری انجام گرفت. شبنم آشوری مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه، الوار قلی وند، ندا پیر خضرانانیان، آرش جواهری و اندیشه صدری روز ۱۵ مهرماه، در تهران توسط ماموران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. شبنم آشوری که بر اساس همین گزارش به شدت بیمار است توانسته به خانواده خود خبر دهد که در زندان اوین بسر می‌برد.

از علت بازداشت این افراد، اتهام نسبت داده شده به آنها و نیز محل نگهداری آنان اطلاعی منتشر نشده است. بگزارش خبرگزاری هرانا، خانوادۀ این افراد از عدم اطلاع بر سرنوشت آنان ابراز نگرانی می‌کنند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰