دختر دوچرخه‌سوار نجف‌آباد اصفهان دستگیر شد؛ هشدار پلیس امنیت تهران به کاربران زن در فضای مجازی!

دختر جوانی که ویدئوی دوچرخه‌سواری‌اش بدون حجاب اجباری در خیابان‌های نجف‌آباد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، دستگیر شد. همزمان رئیس پلیس امنیت عمومی تهران زنانی را که در فضای مجازی حجاب را رعایت نمی‌کنند تهدید به «احضار» کرده است.

در روزهای اخیر ویدئویی از دوچرخه‌سواری یک دختر جوان بدون حجاب اجباری در میدان اصلی شهر نجف‌آباد (باغ ملی) در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

مجتبی راعی فرماندار نجف‌آباد اصفهان امروز سه‌شنبه ۲۹مهرماه از دستگیری این دختر جوان خبر داده و اقدام وی را «هنجارشکنی» و «توهین به حجاب اسلامی» دانسته است! او انگیزه و هدف این دختر را از کاری که پیش‌افتاده و حق طبیعی مردم است، «نامشخص» و «در دست بررسی» خوانده است!

به ادعای فرماندار نجف‌آباد، در پی دوچرخه‌سواری بدون حجاب این دختر جوان، «تجمع خودجوش اعتراض‌آمیز»ی در میدان «خمینی» این شهرستان برگزار شده است!

مجتبی راعی همچنین گفته کسانی‌که از این دختر فیلم گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده‌اند نیز بازداشت شده‌اند.

دوچرخه‌سواری و موتورسواری‌زنان یکی از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های پر شماریست که رژیم اسلامی به زنان ایران تحمیل کرده است. بیشتر این ممنوعیت‌ها پایه‌ی قانونی ندارد و بر اساس شرعیات و اظهار نظر ملایان عقب‌مانده و ائمه جمعه اجرا می‌شود از جمله احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد بارها دوچرخه‌سواری زنان را آتشی برای شعله‌ور کردن غرایز جنسی مردان توصیف کرده و آن را منع کرده است. علی خامنه‌ای رهبر خکومت اسلامی نیز در فتوایی دوچرخه‌سواری زنان را از نظر شرعی مردود خوانده است.

زنان در استان اصفهان مانند استان خراسان رضوی با فشارهای مضاعفی از جمله در امر رعایت حجاب اجباری مواجهند. این امر تا حدی جلوه‌ی خطرناک و هولناکی به خود گرفته که چندی پیش یوسف‌ طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان خواستار ناامن‌کردن فضا برای زنانِ به تعبیر وی «بدحجاب» شده بود.

این دستور در حالی از سوی آیت‌الله طباطبایی‌نژاد صادر شد که شش سال پیش، دست‌کم ۸ زن به دنبال پیروی از چنین احکام مذهبی، قربانی اسیدپاشی سریالی در این استان شدند و هنوز عاملان این اسیدپاشی‌ها شناسایی و مجازات نشده‌اند.

پس از انتقادهای گسترده‌ی افکار عمومی علیه سخنان امام جمعه اصفهان، وی مجبور به دروغگویی شد و با انکار سخنان قبلی خود مجبور شد آن را تعدیل کند. حالا این دختر جوان نجف‌آبادی در حالی به دلیل نداشتن حجاب اجباری و دوچرخه‌سواری دستگیر شده که معلوم نیست وی را به کجا منتقل کرده‌اند.

همزمان سردار علی ذوالقدر رئیس پلیس امنیت عمومی تهران در همایش «آمران به معروف و ناهیان از منکر» کاربران زن در شبکه‌های اجتماعی را که حجاب اجباری را «ناخواسته» رعایت نمی‌کنند، تهدید به «احضار» کرده است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن ، ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰