خانواده ایرانی از ترس زمستان «کاله» در «مانش» غرق شدند

چهار عضو یک خانواده ایرانی، از جمله دو فرزند خردسال، با غرق شدن قایقی که روی آن بودند، صبح روز سه‌شنبه در محدوده سواحل دانکرک فرانسه غرق شدند. این اتفاق، بدترین فاجعه مهاجرت قایقی در کانال مانش را رقم زد. فرزند ۱۵ ماهه این خانواده، آرتین، هنوز پیدا نشده است.

بی‌بی‌سی هویت اعضاء خانواده کشته شده را رسول ایران‌نژاد ۳۵ ساله، شیوا محمد پناهی ۳۵ ساله، آنیتا ۹ ساله، و آرمین ۶ ساله، از سردشت، شهری در شمال غربی ایران، عنوان کرد.

مبین، پناهجوی ۲۳ ساله‌ای که ماه گذشته با عبور از کانال مانش، خودش را به انگلستان رساند، گفت، تابستان این خانواده را در ترکیه دیده است. آنها برای جمع کردن پولی که برای رفتن از طریق یونان باید به قاچاقچیان می‌دادند، مشکل داشتند. او گفت، دو روز دیرتر از آنها حرکت کرده و تا یک روز پیش از غرق شدن این خانواده با شیوا در تماس بوده است.

مبین به ایندیپندنت گفت: «او از کاله برای من پیامک می‌فرستاد که هوا خراب است و نگران بچه‌ها بود. آنها حدود یک ماه در کاله بودند و در یک چادر زندگی می‌کردند. به من گفته بود که از این وضعیت خسته شده و واقعا می‌خواهد به انگلستان برود.»

«من احساس آنها را درک می‌کنم. از یک سو از قایق و قاچاقچی‌ها می‌ترسیدند و از سوی دیگر حتی یک روز هم نمی‌توانید در این وضعیت باقی بمانید. گرفتاری بزرگی است و گاهی مجبورید دل به دریا بزنید.»

مبین، با ملیت ایرانی که به دلایل سیاسی از کشور فرار کرده، گفت شیوا و خانواده‌اش می‌خواستند به برادرش در انگلستان ملحق شوند.

وی در مورد این خانواده گفت: «رسول آدم خجالتی‌ای بود ولی شیوا پر تحرک بود و همیشه دنبال بهترین راه‌حل بود. او آنیتا را دختری باهوش و دوست‌داشتنی توصیف کرد و آرمین را پسری بازیگوش. او پسر نوزاد آنها، آرتین، که هنوز پیدا نشده، را بسیار دوست‌داشتنی توصیف کرد».

افزایش نگرانی از استرداد پناهجویان ایرانی در خاک ترکیه
مبین گفت: «وقتی خبردار شدم چه بلایی سر آنها آمده، نمی‌توانستم باور کنم. فکر کنید برای مادری که سه فرزند دارد چقدر شرایط دشواری بوده است. او فقط می‌خواست فرزندانش به جایی برسند و در آرامش باشند.»

«قرار بود وقتی رسیدند اینجا دور هم جمع شویم. ای کاش به آنها می‌گفتم این کار را نکنند. ای کاش می‌گفتم که چه کار خطرناکی است.»

به گزارش تلگراف، بستگان این خانواده به آنها هشدار داده بودند که عبور از این کانال بسیار خطرناک است.

به نوشته این روزنامه، خلیل ایران‌زاد، برادر رسول، گفته: «ما به او التماس کردیم که با قایق اینجا نیایند. ولی او اصرار کرد. سومین بار بود که تلاش می‌کردند خودشان را به انگلستان برسانند. دو دفعه اول خواستند با قطار بیایند و این آخری تصمیم گرفتند سوار قایق شوند.»

سازمان‌های خیریه به دولت هشدار داده‌اند در صورتی که راه‌های قانونی مطمئنی ایجاد نکنند، باز هم شاهد چنین فجایعی در کانال مانش خواهند بود. آنها می‌گویند رویکرد «خصمانه» دولت بریتانیا و فرانسه در مواجهه با افزایش موج پناهجویان، فقط باعث شده مهاجران راه‌های خطرناک‌تر و با احتمالِ مرگ را انتخاب کنند.

مهاجران در کاله به ایندیپندنت گفتند، از شنیدن این خبر شوکه شدند ولی هنوز هم از تلاش به گذشتن از کانال دست نمی‌کشند، چون برای رسیدن به امنیت «هیچ راه دیگری» ندارند.

یک منبع آگاه در وزارت کشور گفت: «حکایت غم‌انگیز سفر این خانواده، از ایران و از سراسر اروپا، کاملا نشان می‌دهد که افزایش امکانات در پذیرش پناهجو در داخل اروپا، مانع اقدامات خطرناک نمی‌شود.»

او گفت: «این فقط مردم را بیشتر تشویق می‌کند که با مخاطرات زیاد خود را به اروپا برسانند، چون می‌دانند به محض رسیدن به اینجا می‌توانند تقاضای پناهندگی کنند. ما باید در مناطق آسیب‌دیده، به طور مستقیم، به داد مردم برسیم و این دقیقا کاری است که دولت با نظام جدید، استوار و عادلانه قصد انجام آن برای پناهجویان را دارد تا مردم از راه‌های قانونی و بی‌خطر به امنیت برسند.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰