آخرین وضعیت چهار کارگر بازداشتی نیشکر هفت تپه

فرزانه زیلایی وکیل مدافع کارگران بازداشتی نیشکر هفت تپه از تفهیم اتهام آنها در شرایطی که از حق داشتن وکیل نیز محروم هستند خبر داد. وی همچنین با اشاره به مبتلا بودن چندین زندانی در زندان دزفول نسبت به نگهداری موکلانش در این زندان ابراز نگرانی کرد. پیشتر پس از تجمع روز پنجشنبه ۸ آبان، چهار تن از فعالین کارگری هفت‌ تپه به نام های یوسف بهمنی، حمید ممبینی، ابراهیم عباسی منجزی و مسعود حیوری بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه امروز یکشنبه ۱۰ آبان، در خصوص پرونده آنها اعلام وکالت کرده و با این کارگران در زندان ملاقات داشتم، افزود: “مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دادگستری شوش در روز شنبه، عملا باعث تعطیلی دادگستری شده و امروز هم رئیس دادگستری و دادستان حضور نداشتند. پیگیری من و نمایندگان کارگری از جانشین رئیس دادگستری نیز بی‌پاسخ و بی‌نتیجه ماند”.

فرزانه زیلابی ادامه داد: “ظاهرا وثیقه پنجاه میلیونی برای کارگران تعیین شده، ولی به آن‌ها ابلاغ نشده است. همه موارد یاد شده و تعلل در ابلاغ قرار، موجبات طولانی شدن بازداشت کارگران را بدون هیچ ضرورتی فراهم کرده است”.

وی در انتقاد به چگونگی و مبلغ قرار وثیقه این فعالین کارگری بازداشت شده بیان کرد: “وثیقه پنجاه میلیونی تاکنون به کارگران ابلاغ نشده و باید در نظر داشت که این قرار از نظر نوع و میزان، قرار متناسبی نیست. همچنین تامین آن از عهده کارگر نیز خارج است. با این همه، موافقت یا عدم موافقت دادستان با قرار وثیقه پنجاه میلیونی مشخص نیست”.

این وکیل دادگستری ادامه داد: “امروز پس از ساعت‌ها سردرگرمی در دادگستری شهرستان شوش و تا پایان وقت اداری، پرونده کارگران پیدا نشد و در نتیجه، امکان دسترسی وکیل به پرونده و مطالعه آن هم فراهم نشد. درحالی که این روزها، مسئله کارگران باید دغدغه اصلی مسئولان باشد، اما گویا همه در خواب به سر برده و این مسئله به عمد یا غیر عمد، جزو مسائل کم اهمیت ودسته چندم مسئولان دادگستری قرار گرفته است”.

فرزانه زیلابی در پایان خاطر نشان کرد: “ظاهرا تعدادی از زندانیان زندان دزفول، محل بازداشت کارگران، به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و این مسئله نگرانی کارگران و خانواده‌های آن‌ها را به دنبال داشته است”.

یوسف بهمنی، حمید ممبینی، ابراهیم عباسی منجزی و مسعود حیوری روز پنجشنبه ۸ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شدند و روز شنبه ۱۰ آبان پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان فجر دزفول منتقل شدند.

روز پنجشنبه ۱ آبان نیز تعدادی از کارگران این مجتمع از جمله ابراهیم عباسی منجزی به مراجع قضایی احضار شدند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲ نوامبر ۲۰۲۰