رونمایی موشک در تهران همزمان با شمارش آرا در آمریکا

بر شمار مقام‌های حکومت اسلامی که تاکید دارند انتخابات آمریکا برایشان بی‌تاثیر است افزوده می‌شود. همزمان سپاه پاسداران در روز انتخابات آمریکا سامانه موشکی رونمایی کرد و بازارهای اقتصادی ایران نیز در همین روز به خبرهای انتخاباتی واکنش نشان می‌داد.

پس از هفته‌ها رأی‌گیری پستی و حضوری و زودهنگام، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرانجام روز سه‌شنبه به ایستگاه پایانی رسید.

شمارش آرا در اغلب ایالت‌ها ادامه دارد و در لحظه تنظیم این خبر هر دو رقیب اصلی، «دونالد ترامپ» از حزب جمهوری‌خواه، و «جو بایدن» از حزب دموکرات، هنوز بخت پیروزی و رسیدن به عدد جادویی ۲۷۰ رای الکترال را دارند.

اما عدد ۲۷۰ روز،‌ معادل ۹ ماه باقی‌مانده از دولت «حسن روحانی»، در ایران نیز مطرح بود و شبیه‌سازی‌هایی را دامن زد. به رغم انکارهای مسئولان و اظهار بی‌اهمیتی‌ها، شواهد نشان از آن دارد که همه چشم‌ها به سوی ایالات متحده دوخته است.

در همین حال بود که سپاه پاسداران نیز از یک سامانه موشکی رونمایی کرد. روز سه‌شنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری حکومت اسلامی هم به گویندگان این عبارت پیوست که «برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی در آمریکا رئیس جمهور شود».

او در جلسه هیات دولت گفت: «تصمیمات اقتصادی ما از چند هفته پیش بدون توجه به اینکه در آمریکا چه می‌گذرد یا چه کسی انتخاب می‌شود اتخاذ شده.»

روحانی با اشاره به اینکه «برای ما مهم نیست که در آمریکا چه می‌گذرد و چه کسی انتخاب می‌شود» گفت: «برای ما فرد مهم نیست، برای ما حزب هم مهم نیست، برای ما شیوه‌ای که در دولت بعد اتخاذ می‌شود اهمیت دارد».

او نامی از برجام نبرد اما از آمریکا خواست که «به قانون و همه معاهدات بین‌المللی و چندجانبه برگردد و به احترام به ملت ایران برگردد» و «به جای تحریم احترام باشد.»

آمریکا اردیبهشت۱۳۹۷ از توافق هسته‌ای خارج شد و درست یک سال بعد، حکومت اسلامی نیز در اعتراض به این اقدام آمریکا و همچنین با اشاره به اینکه از منافع برجام منتفع نشده، تعهدات هسته‌ایش ذیل برجام را در چند گام کنار گذاشت.

سخنان روز سه‌شنبه حسن روحانی درباره بی‌اهمیت بودن انتخابات آمریکا در سیاست‌های ایران یک روز پس از اظهارات رهبر رژیم اسلامی بیان می‌شد.

«علی خامنه‌ای» روز دوشنبه در سخنانی تلویزیونی  گفته بود سیاست جمهوری اسلامی در قبال آمریکا «یک سیاست حساب‌شده و مشخص» است و با «رفت‌وآمد» روسای جمهوری در ایالات متحده تغییر نمی‌کند.

شبیه به چنین عبارت‌هایی در هفته‌های اخیر از زبان صفی طولانی از مقام‌های سیاسی و نظامی در ایران شنیده شد.

روز سه‌شنبه در حالی که تمامی رسانه‌ها سرگرم پوشش خبری انتخابات آمریکا بودند، خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران از رونمایی سامانه موشکی جدید خبر دادند.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم گزارش دادند که «سامانه خودکار و هوشمند پرتاب‌های متوالی موشک‌های بالستیک دوربرد نیروی هوافضای سپاه» موسوم به «تیربار موشکی» با حضور «حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران، رونمایی شده است.

این دو خبرگزاری نزدیک به سپاه هیچ جزئیاتی از زمان و مکان مراسم «رونمایی» یا مشخصات فنی این «تیربار موشکی» ارائه نکردند. تلویزیون حکومت اسلامی نیز ویدئویی ۳۴ ثانیه‌ای پخش کرد که ظاهرا در محلی زیرزمینی ضبط شده بود و عمدتا به سخنان مجری درباره «بی‌نظیر بودن» این سامانه اختصاص داشت.

انتشار چنین خبری در روز انتخابات آمریکا احتمالا می‌تواند شامل دو پیام باشد: رژیم اسلامی از برنامه موشکی خود کوتاه نمی‌آید، حرف آخر را در رژیم اسلامی شخص رهبر و بازوی نظامی‌اش، سپاه پاسداران، می‌زند.

سپاه پاسداران هنگام امضای برجام هم با رونمایی مشابهی بر مهم بودن خود تاکید بود.

خبرگزاری‌های امنیتی فارس و تسنیم گزارش داده‌اند در رونمایی روز سه‌شنبه، سلامی خطاب به اعضای نیروی هوافضای سپاه گفته است: «دست‌های شما همواره روی ماشه باشد».

او همچنین از «شتاب و شیب تند زوال قدرت دشمنان» سخن گفت اما تاکید کرد: «حتی هنگامی که دشمن در حال متلاشی شدن و فروپاشی است باز هم مانند یک ساختمان بلند در حال فروریزی خطرناک است.» بنابر گزارش‌ها از ایران، بازارهای اقتصادی در روز سه‌شنبه زیر تاثیر خبرهای انتخابات آمریکا بودند و هر خبر و اظهار نظری در آمریکا منجر به تغییراتی در شاخص بورس تهران یا بازار ارز می‌شد.

از جمله بنابر گزارش‌ها، بلافاصله پس از سخنان کوتاه دونالد ترامپ که از پیشتازی‌اش سخن می‌گفت، تقاضا برای خرید دلار در خیابان فردوسی تهران اوج گرفت. در دو سال اخیر مشکلات اقتصادی به اصلی‌ترین چالش شهروندان در ایران تبدیل شده و حتی برای حکومت نیز به عنوان اولویت نخست مطرح شده است.

علی خامنه‌ای در سخنان روز دوشنبه‌اش از سه اولویت نام برد که نخستین آن اقتصاد بود و پس از آن به امنیت و فرهنگ اشاره داشت. در سخنان رهبر حکومت اسلامی البته از «مسئولان» خواسته می‌شد که فکری بکنند و عملا واجد راه‌حلی نبود.

از این رو، به سیاق سنت سه دهه اخیر، بلافاصله پس از انتشار گفته‌های خامنه‌ای انبوهی از خبرها و رویدادها با محور قرار دادن بخشی از سخنان او در چشم‌رس قرار گرفت.

جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل شد، رئیس کل گمرک مصوبه جدید برای تسهیل در روند ترخیص کالاهای اساسی را اعلام کرد، سازمان تعزیرات حکومتی از در نظر گرفتن «سنگین‌ترین مجازات و احکام» برای گران فروشان و محتکران خبر داد و مسئولانی از وزارت صمت و دیگر نهادها نیز هرکدام کوشیدند به نوبه خود بخشی از سخنان خامنه‌ای را تکرار کنند.

سپاه پاسداران نیز در این فرایند شرکت داشت و حسین سلامی، فرمانده کل، از تشکیل «قرارگاه کنترل قیمت‌ها» خبر داد. سلامی به خبرگزاری صدا و سیما گفت این تصمیم در نشست «هماهنگی و هم‌افزایی ظرفیت‌های سپاه و بسیج و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی در بحث کنترل قیمت‌ها و مبارزه با گرانفروشی‌ها» گرفته شد.

صفحه اول روزنامه‌های سه‌شنبه در تهران عمدتا به سخنان خامنه‌ای و تصاویری از دو رقیب انتخاباتی آمریکا اختصاص داشت.

کانال‌های نزدیک به سپاه پاسداران در فضای مجازی نیز همچنان موضوع «انتقام قاسم سلیمانی» را استمرار داده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایران وایر ، ۵ نوامبر ۲۰۲۰