رقابت نزدیک در ایالت‌های کلیدی؛ جو بایدن در میشیگان ترامپ را شکست داد

در حالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با رقابت شانه به شانه جو بایدن و دونالد ترامپ در چند ایالت کلیدی پیش می‌رود که هنوز نمی‌توان برنده این انتخابات بسیار رقابتی و نزدیک را مشخص کرد.

شمارش آرا در ایالت‌های جورجیا، نوادا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا همچنان ادامه دارد و در ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین به‌ پایان رسیده است. این ایالت‌ها می‌توانند رئیس جمهور آینده ایالات متحده آمریکا را مشخص ‌کنند. علاوه بر این ایالت‌های کلیدی، شمارش آرا در آلاسکا و آریزونا نیز تمام نشده است.

جو بایدن با شکست دونالد ترامپ در ایالت میشیگان ۱۶ رای الکترال این ایالت کلیدی را از آن خود کرد. با پیروزی در میشیگان، بایدن در مجموع ۲۶۴ رای الکترال کسب کرده است و تنها شش رای الکترال دیگر نیاز دارد تا به مقام ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا برسد.

نحوه شمارش آرا در این ایالت مورد اعتراض کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ قرار گرفت و آن‌ها خواسته بودند که شمارش آرا متوقف شود.

جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در یک سخنرانی در ایالت دِلاوِر اعلام کرد که «واضح» که او ۲۷۰ رای الکترال مورد نیاز برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری را به دست خواهد آورد.

من اینجا نیستم تا اعلام کنم که ما برنده شدیم، من اینجا هستم تا بگویم، اعتقاد داریم که وقتی شمارش آرا تمام شد، ما برنده خواهیم شد. وی تاکید کرد که پس از یک شب طولانی شمارش مشخص است که او به اندازه کافی رای ایالت‌ها را کسب کرده است تا به ۲۷۰ رای الکترال برسد.

بایدن همچنین تاکید کرد که او رئیس جمهور تمام آمریکایی‌ها خواهد بود: «وقتی پیروز شویم دیگر هیچ ایالت قرمز و آبی وجود نخواهد داشت… فقط ایالات متحده آمریکا.» وی در ابتدای سخنان خود شهروندان آمریکایی را خطاب قرار داد و گفت دیروز بار دیگر ثابت کردید که دموکراسی ضربان قلب این ملت است.

جو بایدن در ایالت ویسکانسین توانست دونالد ترامپ را شکست دهد و ۱۰ رای الکترال را وارد سبد انتخاباتی خود کرد و مجموع آرای الکترال خود را به ۲۴۸ رساند. به این ترتیب وی تنها ۲۲ رای تا ریاست جمهوری آمریکا فاصله دارد.

۳.۳ میلیون رای در این ایالت شمارش شده است و بایدن تنها با ۰.۶۲۴ درصد اختلاف توانست ترامپ را در این ایالت شکست دهد. کارزار انتخاباتی ترامپ اعلام کرده است خواهان بازشماری آرا در این ایالت می‌شود.

کارزار انتخاباتی ترامپ دادخواستی را به دادگاه میشیگان ارائه کرده که طبق آن خواستار توقف شمارش آرا در این ایالت شده است. بیل استپین، رئیس کارزار انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای تاکید کرد که آن‌ها دسترسی لازم به برخی مکان‌های شمارش آرا را ندادند. وی تصریح کرد تا زمانی که شرایط این دسترسی و نظارت فراهم نشود آن‌ها خواستار توقف شمارش آرا در میشیگان هستند.

وی همچنین خواستار بررسی مجدد آرا صندوق‌هایی شد که طبق گفته این ستاد در زمانی که دسترسی لازم را نداشتند، آرا آن‌ها شمارش شده است. کارزار انتخاباتی ترامپ پس از ایالت میشیگان در ایالت پنسیلوانیا نیز خواستار توقف شمارش آرا شده است.

ترامپ در دو توییت به جابجایی آرا در سه ایالت اعتراض کرد و نوشت: «در هر سوراخی در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان دنبال پیدا کردن رای برای بایدن هستند. این برای کشورمان بسیار بد است.»

وی در توییت دیگری نوشت: «سخت تلاش می‌کنند تا ۵۰۰ هزار رای پیشتازی او را در پنسیلوانیا از بین ببرند- به زودی. به همین ترتیب در میشیگان و جاهای دیگر.»

جنیفر اومالی دیلون، رئیس کارزار انتخاباتی بایدن در یک نشست خبری گفت: «جو بایدن در مسیر پیروزی در این انتخابات قرار دارد و وی رئیس جمهور بعدی ایالات متحده آمریکا خواهد بود. وی این برآورد را اعلام کرد که «بایدن در ایالت‌های ویسکانسین، نوادا، میشیگان و پنسیلوانیا پیروز می‌شود.» وی افزود: «ما فقط به رای سه یا چهار تا از این ایالت‌ها نیاز داریم تا بتوانیم به رقم ۲۷۰ رای الکترال برسیم.»

دونالد ترامپ در توییتی به ایالت‌هایی اشاره کرد که در آن‌ها پیشتاز بود اما بایدن در حال حاضر جلو افتاده و گفت که « دیشب در ایالت‌های تحت کنترل دموکرات‌ها پیش افتاده بودم اما به طرز معجزه‌آسایی تک تک آن‌ها ناپدید شدند. بسیار عجیب است.»

توییتر پس از انتشار این مطلب از سوی رئیس جمهوری آمریکا، به آن برچسب زد و نوشت: «برخی یا تمام محتوای به اشتراک گذاشته شده در این توئیت مورد مناقشه است و ممکن است در مورد انتخابات یا روش‌های مدنی دیگر گمراه کننده باشد.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۵ نوامبر ۲۰۲۰