چرا نتیجه انتخابات آمریکا در رسانه‌ها متفاوت است؟

رسانه‌های جهان برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هر ایالت‌ را به مرور مشخص می‌کنند اما نتایج یکسان نیست. در این میان حتی نزدیک‌ترین رسانه به دونالد ترامپ آرای او را کمتر از برخی دیگر از رسانه‌ها اعلام می‌کند.

سوم نوامبر، روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه شب به وقت محلی در سواحل شرقی ایالات متحده شبکه “فاکس‌نیوز” اعلام کرد که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برنده انتخابات در ایالت آریزونا شد و ۱۱ رای الکترال آن را از آن خود کرد.

هر یک از نامزدها برای پیروزی نهایی باید دست‌کم ۲۷۰ رای الکترال را کسب کنند و پیروزی در ایالت‌های کاملا رقابتی مانند آریزونا برای هر دو رقیب اهمیت فراوانی دارد.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز دونالد ترامپ و جمعی از حامیانش مشغول جشن گرفتن پیروزی در فلوریدا و خوردن سیب‌زمینی سرخ کرده و مینی برگر در اتاق شرقی کاخ سفید بودند که این خبر مایوس‌کننده را شنیدند.

عصبانیت ترامپ از “رسانه خانگی”

این روزنامه ادعا می‌کند که رئیس جمهوری آمریکا از “فاکسنیوز” که به نوعی رسانه خانگی او محسوب می‌شد به شدت برآشفته شده و حتی پای تلفن با روپرت مرداک، بنیانگذار این شبکه به تندی صحبت کرده است.

عصبانیت دونالد ترامپ چندان بی‌دلیل هم نبود: فاکس‌نیوز نخستین و تا چند ساعت تنها رسانه بزرگ دنیا بود که نتیجه انتخابات در آریزونا را به سود جو بایدن قطعی اعلام کرد.

اندکی پیش از ساعت سه بامداد روز چهارشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس هم خبر پیروزی بایدن در ایالت آریزونا را منتشر کرد و پس از آن رسانه‌های دیگری از جمله نیویورک‌تایمز و دویچه‌وله هم این خبر را اعلام کردند. در این ساعت برخی رسانه‌ها مانند سی‌ان‌ان همچنان سرنوشت  انتخابات در این ایالت را نامشخص گزارش می‌کردند.

ارزیابی رسانه‌های گوناگون در مورد نتیجه انتخابات در ایالت‌های دیگر نیز کاملا متفاوت بوده است. به عنوان مثال ساعت هفت شب پنج‌شنبه شبکه سی‌ان‌ان تعداد آرای الکترال جو بایدن را ۲۵۳ و فاکس‌نیوز و شمار دیگری از رسانه‌ها ۲۶۴ رای اعلام کرده‌اند.

آرنت لاینینگر، کارشناس علوم سیاسی و پژوهشگر انتخابات در دانشگاه آزاد برلین می‌گوید علت این اختلاف این است که رسانه‌های مختلف داده‌های متفاوتی را مبنای ارزیابی خود قرار می‌دهند.

استناد به نظرسنجی‌های متفاوت

او می‌افزاید هر یک از رسانه‌ها نظرسنجی‌های مستقلی در حوزه‌های اخذ رای انجام می‌دهند و برای تحلیل و ارزیابی آن نیز روش‌های گوناگونی دارند. رسانه‌ها بر مبنای این نظرسنجی‌ها پس از آغاز شمارش آراء محاسبه می‌کنند که آیا نامزدی که در ساعت‌های اولیه آرای کمتری دارد در نهایت ممکن است به اکثریت دست یابد یا خیر.

به گفته لاینینگر هنر رسانه این است که بتواند بر مبنای نظرسنجی از رای‌دهندگان به درستی پیش‌بینی کند که آرای هنوز شمرده نشده در پایان چگونه تقسیم خواهند شد. برای این منظور فاکتورهای دیگری، مانند ترکیب جمعیتی و رفتار انتخاباتی رای‌دهندگان یک حوزه در انتخابات قبلی هم مد نظر قرار می‌گیرد.

او می‌گوید این که این کار دقیقا چگونه انجام می‌شود جزو اسرار هر موسسه نظرسنجی و شبکه خبری است و در عین حال بسیاری از فرستنده‌های بزرگ مانند سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی و ای‌بی‌سی به دادهایی اعتماد و استناد می‌کنند که در نهایت در موسسه نظرسنجی و پژوهشی ادیسون استخراج شده‌اند.

در ایالات متحده شمارش آرا دو روز پس از انتخابات همچنان ادامه دارد

در مقابل رسانه‌هایی نظیر فاکس‌نیوز، نیویورک‌تایمز یا دویچه‌وله به داده‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس استناد می‌کنند. در این زمینه برخی رسانه‌ها با توجه به همین داده‌ها، پیش از اعلام رسمی نتیجه انتخابات یک ایالت و خاتمه شمارش تمام آراء، ارزیابی خود از پیروزی و شکست نامزدان انتخابات را ارائه می‌کنند؛ مانند نمونه فاکس‌نیوز و ایالت آریزونا.

در این میان یک معضل دیگر هم وجود دارد: در حالی که در کشوری مانند آلمان و بسیاری دیگر از سیستم‌های دموکراتیک، یک مرکز واحد کار اعلام نتیجه انتخابات فدرال را بر عهده دارد در آمریکا این کار در هر ایالت به طور مستقل انجام می‌شود.

پژوهشگر دانشگاه آزاد برلین می‌گوید این چالشی برای رسانه‌هاست که در ارتباط با انتخابات آمریکا با ۵۰ ایالت با قوانین مختلف سر و کار دارند که در آنها شمارش آراء بعضا در سطح شهرستان انجام می‌شود.

بر همین اساس در انتخابات ایالات متحده همواره باید انتظار تفاوت میان نتیجه نظرسنجی‌های مختلف و رسانه‌هایی که از هر یک از آنها استفاده می‌کنند را داشت.

در کشوری مانند آلمان، رسانه‌های مهم دقایقی پس از بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری در ساعت شش بعد از ظهر بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در حوزه‌ها پیش‌بینی نتایج نهایی را منتشر می‌کنند که در اغلب موارد با نتایج رسمی و نهایی تفاوت فاحشی ندارند.

نقش کرونا در دشواری پیش‌بینی دقیق

افزون بر این در انتخابات سال ۲۰۲۰ به دلیل افزایش بی‌سابقه آرای پستی به دلیل پاندمی کرونا، پیش‌بینی دقیق نتیجه نهایی انتخابات آمریکا بسیار پیچیده‌تر از معمول شده است.

این واقعیت پنهانی نیست که به دلایل مختلف در ایالات متحده رای‌دهندگان به نامزد حزب دموکرات از امکان رای دادن پستی بیشتر استفاده می‌کنند اما امسال پیش‌بینی این که چه تعداد از این رای‌ها به کدام نامزد تعلق دارد بسیار دشوار است، زیرا چنین شرایطی تا کنون تجربه نشده است.

شبکه فاکس‌نیوز پس از اعلام پیش‌بینی برد جو بایدن در ایالت آریزونا با انتقاد و حمله‌های شدید اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ و حامیان او روبرو شد. در واکنش به این انتقادها سرپرست تیم ارزیابی و تحلیل این رسانه در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و از نتیجه اعلام شده دفاع کرد.

او در این برنامه گفت در زمان اعلام پیروزی بایدن هنوز ۸۷۰ هزار رای شمرده نشده بود اما با شمارش آنها امیدی به پیشتازی ترامپ وجود نداشت زیرا اغلب این آرا پستی و بخشی از آنها مربوط به منطقه‌ای بودند که نامزد حزب دموکرات در آن از رقیب خود به وضوح بسیار جلوتر بود.

تا غروب روز پنج‌شنبه همچنان نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص نیست. در نقشه‌هایی که رسانه‌های مختلف منتشر کرده‌اند، به جز ایالات‌هایی که شمارش آرا در آنها به پایان رسیده و به رنگ‌های قرمز و آبی مشخص شده‌اند هنوز چند ایالت به رنگ خاکستری به چشم می‌خورند.

اغلب ناظران احتمال این که جو بایدن به بیش از ۲۷۰ رای الکترال دست یابد را بیشتر ارزیابی می‌کنند، با این همه هنوز دونالد ترامپ نیز شانس اندکی دارد که چهار سال دیگر در کاخ سفید بماند، اما بعید نیست فرستنده محبوب سابق او، فاکس‌نیوز نخستین رسانه‌ای باشد که پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ را اعلام کند.

ترامپ یا بایدن: اضطراب و نگرانی در حال افزایش است

ابهام و ناروشنی و تهدیدهای حقوقی 
با توجه به نامشخص بودن نتیجه نهایی انتخابات، ترامپ روز ۴ نوامبر خود را پیروز انتخابات معرفی کرد و با اشاره به تأخیر در اعلام نتایج از “فریب ملت” سخن گفت و اعلام کرد که اعتراضش را به دادگاه عالی می‌برد تا جلو شمارش آراء را که هنوز ادامه دارد، بگیرد. ستاد انتخاباتی بایدن هم در مقابل اعلام کرده است که در صورتی که ترامپ دست به این اقدام بزند، آمادگی مقابله حقوقی با آن را دارد.

برگرفته از سایت فارسی دویچه وله
۱۵ آبان ۱۳۹۹ – November 5th, 2020