تداوم نگهداری ناهید تقوی در سلول انفرادی علیرغم نگرانی پزشکی

ناهید نقوی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی با گذشت سه هفته از زمان دستگیری کماکان در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در زندان اوین در سلول انفرادی نگهداری می‌شود. او از آن زمان تاکنون تنها یک بار توانسته تماس کوتاهی با خانواده‌اش بگیرد. خانم تقوی ۶۶ ساله است و چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته و از بیماری فشار خون بالا نیز رنج می‌برد. وی از زمان بازداشت از دسترسی به داروهای خود محروم مانده؛ امری که جان او را به خطر انداخته و خانواده ایشان در نگرانی بسر می‌برند.

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی در گفت‌وگو با هرانا ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت مادرش گفت: «مادرم از زمان بازداشت تنها روز چهارشنبه ۷ آبان (۲۸ اکتبر) در تماسی چند ثانیه‌ای با دایی‌ام گفته است زنده است. با توجه به بیماری فشار خون و عمل جراحی که مادرم چندی پیش داشته ما نگران وضعیت او هستیم. تمام چیزی که ما می‌دانیم این است که او در زندان اوین در انفرادی است.»
هرانا نخستین‌بار در تاریخ ۲۸ مهرماه طی گزارشی از بازداشت خانم تقوی در منزل خود در تهران توسط نیروهای امنیتی در جمعه شب مورخ ۲۵ مهرماه ۹۹ خبر داد و گفت که ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی او ازجمله لپ‌تاپ، تلفن همراه و کتاب‌های وی را ضبط کرده و با خود بردند.

مریم کلارن پیش از بازداشت مادرش برای او تصاویری از سفرش در واتس‌اپ ارسال می‌کند اما مادرش به پیام‌های او جواب نمی‌دهد و نگران می‌شود. خانم کلارن درباره چگونگی اطلاع از بازداشت مادرش می‌گوید: «مادرم چندی پیش عمل جراحی داشت و در ابتدا که به پیام‌ها پاسخ نداد، فکر کردم شاید در خانه غش کرده باشد. برای همین به دایی‌هایم اطلاع دادم و آنها از شیراز به تهران رفتند و وقتی به خانه مادرم رسیدند با عدم حضور او در آنجا مواجه شدند. مشخص بود خانه را تفتیش کرده‌اند و کامپیوتر و پاسپورت و تعداد دیگری از وسایلش را برده‌اند. آنها نهایتا از همسایه‌ها پرس‌وجو کردند و آنها تایید کردند که دیده‌اند ایشان را بازداشت کرده و با خود بردند.»
پس از آنکه برادران خانم تقوی از بازداشت خواهرشان مطلع می‌شود به زندان اوین مراجعه کردند و داروهای فشار خون او را نیز همراه خود بردند. در آنجا به آنها گفتند که ناهید تقوی در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و دلیل بازداشت وی را نیز “مسائل امنیتی” عنوان کردند و گفتند او فعلا نمی‌تواند وکیل داشته باشد.»

یک منبع نزدیک به خانواده خانم تقوی پیشتر ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت جسمی ایشان به هرانا گفت: «خانم ناهید تقوی اخیرا عمل جراحی داشته و فشار خون بالا دارد. خانواده به شدت نگران سلامتی او بخصوص در این شرایط شیوع گسترده کرونا هستند. خانواده داروی فشار خون او را به دادسرای زندان اوین بردند، ولی ماموران قبول نکردند و گفتند او در سلول انفرادی است.»

تا زمان تنظیم این گزارش کماکان از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و نهاد بازداشت کننده این شهروند اطلاعی در دست نیست.

ناهید نقوی، شهروند ۶۶ ساله دو تابعیتی ایرانی-آلمانی و مهندس معمار بازنشسته است. خانم تقوی در سال ۱۳۸۲ همراه با خانواده خود از ایران به آلمان مهاجرت کرد و طی ۱۵ سال اخیر بین ایران و آلمان در رفت‌وآمد بوده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۵ نوامبر ۲۰۲۰