دولت ترامپ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حامی حزب‌الله لبنان را تحریم می‌کند

کاخ سفید در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری هم دست از کارزار تحریم‌های فراگیر خود بر نداشته و این بار قصد دارد یک ساستمدار لبنانیِ حامی جنبش‌ حزب‌الله را تحریم کند.

جبران جرجی باسیل، رهبر جنبش آزاد میهنی لبنان تازه‌ترین نامی است که در فهرست بلندبالای شخصیت‌‌های سیاسی تحریم شده از سوی واشنگتن قرار می‌گیرد. روزنامه وال‌استریت ژورنال با اعلام این خبر یادآور شده که تحریم جبران باسیل با هدف کاهش تاثیر و نفوذ حزب‌الله در سپهر سیاسی لبنان صورت می‌گیرد.

جبران باسیل از جمله سیاست‌مداران برجسته لبنانی است که هم‌اکنون رهبری جنبش آزاد میهنی این کشور را برعهده دارد و از حامیان جنبش حزب‌الله به شمار می‌رود.

ایالات متحده آمریکا حزب‌‌الله،‌ جنبش تحت حمایت تهران را که به عنوان یک حزب سیاسی در لبنان فعالیت می‌کند گروهی «تروریستی» می‌داند و تاکنون چندین مسئول و مقام بلند پایه این حزب را تحت تحریم قرار داده است.

هنوز رسانه‌ها در خصوص جزئیات بیشتر تصمیم واشنگتن و نحوه حمایت جبران باسیل از حزب‌الله که وی برای آن قرار است تحت تحریم قرار گیرد اشاره‌ای نکرده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز تا این لحظه هنوز در این خصوص بیانیه‌ای صادر نکرده است.

جبران باسیل یک مسیحی مارونی است که قبلا برای مقطعی وزیر امور خارجه لبنان نیز بوده است. او همچنین داماد میشل عون، رئیس جمهوری کنونی لبنان و بنیانگذار جنبش آزاد میهنی است که در میان مسیحیان این کشور از محبوبت ویژه‌ای برخوردار است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۶ نوامبر ۲۰۲۰