تجمع اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه

روز جمعه ۱۶ آبان، شماری از کارگر مجتمع نیشکر هفت تپه، در اعتراض به حضور نیروی انتظامی و اخراج ۱۵ نفر کارگران، در مقابل درب ورودی این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند۔

معترضان علت تجمع خود را اعتراض به حضور نیروی انتظامی و جلوگیری از ورود ۱۵ نفر از کارگران به این شرکت، عنوان کردند۔

یوسف بهمنی، یکی از کارگران معترض در جریان این تجمع گفت: ما کارگران قرار بود که امروز در کارخانه به کار مشغول شویم اما با حضور نیروهای امنیتی و درب بسته مجتمع مواجه شدیم. هم اکنون نیروهای امنیتی در داخل و کارگران در خارج از مجتمع حضور دارند. این مسئله به این معناست که نمی خواهند ما کارگران سر کارمان حاضر شویم.

از سوی دیگر نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی از اخراج ۱۵ نفر از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خبر داده و استاندار خوزستان را یکی از عوامل این اقدام عنوان کردند.

احمد نادری، نماینده تهران طی یادداشتی در این خصوص نوشت: “چند ساعتی از آزادی چهار کارگر ‎هفت‌تپه نگذشته که مالک متخلف و فاسد شرکت با همدستی برخی از مقامات استان، ۱۵ نفر کارگر را به صورت غیرقانونی اخراج کرده است”.

کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵ کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۷ نوامبر ۲۰۲۰