آمریکا و عراق حملات پ‌ک‌ک به نیروهای اقلیم کردستان را محکوم کردند

نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه در طول ۲۴ ساعت دو بار پیشمرگه‌های اقلیم کردستان عراق را مورد حملات خود قرار دادند. وزارت خارجه آمریکا و دولت عراق این حملات را به شدت محکوم کردند.

یک مقام محلی در اقلیم کردستان عراق روز پنجشنبه ۱۵ آبان (۵ نوامبر) خبر داد که نیروهای حزب کارگران کردستان برای دومین بار طی ۲۴ ساعت گذشته نیروهای پیشمرگه در استان دهوک را هدف قرار داده‌اند.

سایت خبری “میدل ایست نیوز” به نقل از پایگاه “شفق نیوز” تأکید کرد که یک مقام منطقه جمانکی از توابع شهرستان عمادیه به این پایگاه خبری گفته که نیروهای حزب کارگران بار دیگر کاروان حامل نیروهای پیشمرگه در این ناحیه را هدف تیراندازی قرار داده‌اند. این مقام افزوده که این حملات تلفاتی در میان نیروهای پیشمرگه نداشته است.

روز پنجشنبه ۱۵ آبان حزب کارگران کردستان به طور رسمی مسئولیت انفجار دو بمب کنارجاده‌ای در استان دهوک را به عهده گرفت. در پی آن وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای حملات سازمان “حزب کارگران کردستان”، مشهور به پ‌ک‌ک، علیه نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق را به شدت محکوم کرد. دولت آمریکا و اتحادیه اروپا حزب کارگران کردستان ترکیه را به عنوان یک سازمان “تروریستی” طبقه‌بندی کرده‌اند.

در بیانیه مطبوعاتی که در سایت وزارت خارجه آمریکا از سوی کیل براون، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده انتشار یافته، همچنین آمده است که ایالات متحده آمریکا “از دولت عراق به ریاست نخست‌وزیر کاظمی و نیز از دولت اقلیم کردستان عراق در تلاش‌هایشان برای از ریشه‌کن سازی تروریسم حمایت می‌کند”.

این بیانیه با خانواده و بازماندگان قربانیان این حملات ابراز همدردی کرده و تأسف خود را از این رویداد ابراز داشته است.

دفتر نخست وزیری عراق نیز پیش از این با انتشار بیانیه‌ای حملات گروه پ‌ک‌ک علیه نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان در استان دهوک را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده که دولت عراق حمله افراد مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان را که باعث کشته شدن یک تن و چند زخمی شده محکوم می‌کند.

این بیانیه افزود که دولت عراق به‌شدت با این اقدام که داخل خاک عراق انجام شده مخالف است و آن را تعرض به حاکمیت ارضی عراق می‌داند و به اقدامات لازم برای توقف هر حمله‌ای که خلاف امنیت و حاکمیت ارضی عراق باشد دست خواهد زد.

نیروهای موسوم به “نیروهای دفاع مردمی کردستان” (HPG) وابسته به پ‌ک‌ک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای پیشمرگه که تابع حزب دموکرات کردستان هستند با استفاده از خودروهای زرهی در پی ورود به پایگاه نظامی این نیروها در منطقه کاری بودند که “اقدامات لازم برای هشدار به آنها انجام شد”. این بیانیه افزود که در حین ورود این نیروها، دو مین در مسیر آنها منفجر و راه ورود آنها به پایگاه بسته شده است.

اختلاف میان پ‌ک‌ک و اقلیم کردستان، پس از توافق دولت عراق با اقلیم بر سر کنترل منطقه “سنجار” یا “شنگال” در مشال عراق تشدید شده است. این منطقه عمدتا ایزدی‌نشین، در دوره حضور داعش در شمال عراق، برای مدتی در کنترل این گروه بود.

پ‌ک‌ک در جریان راندن داعش از سنجار حضور خود را در این منطقه افزایش داد و پایگاه‌هایی برای خود ایجاد کرد، اما طبق توافق دولت عراق با اقلیم، سنجار از این پس عمدتا از سوی پیشمرگان اقلیم کردستان اداره خواهد کرد، توافقی که پ‌ک‌ک آن را پایان حضور خود در سنجار می‌داند.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۷ نوامبر ۲۰۲۰