افزایش تجمعات اعتراضی در میان شادی نظام برای انتخابات آمریکا؛ از مال‌باختگان بورس تا کشاورزان اصفهان

مال‌باختگان بورس، کشاورزان اصفهان، کارگران خطوط فنی راه‌آهن و کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

در شرایطی که موج رسانه‌ای و تبلیغاتی گسترده‌ای از سوی حکومت اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به راه افتاده، اقتصاد ایران همچنان در کما بسر می‌برد و فعالان اقتصادی و کارگران روزهای دشواری را سپری می‌کنند.

با وجود مناقشاتی که بر سر نتیجه‌ی انتخابات آمریکا وجود دارد،حکومت اسلامی اما جو بایدن را پیروز انتخابات می‌داند و فکر می‌کند با رفتن ترامپ، تحریم‌ها برداشته می‌شود و وضعیت اقتصاد کشور بهبود می‌یابد. این در حالی است که مقامات حکومت اسلامی اقتصاد را به حال خود رها کرده و مردم در مشاغل و بخش‌های مختلف اقتصادی با مشکلات زیادی روبرو هستند و موج اعتراضات وسیع‌تر از پیش شده است.

کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بدون توجه به موج‌سازی رسانه‌های حکومتی درباره «پیروزی» بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ دهمین روز از دور تازه اعتراضات خود را برگزار کردند.

اعتراضات کارگران به بازداشت چهار همکار و اخراج پانزده همکار دیگرشان از کار شکل گرفته. آنها خواستار خلع ید امید اسدبیگی مالک و سهامدار عمده کارخانه هستند که در روند رانتی خصوصی‌سازی کارخانه را به قیمت ناچیزی صاحب شده و سپس با سوء استفاده از آن، کاراگران را به حال خود رها کرده است. امید اسدبیگی اموال و اراضی کارخانه را فروخته، با استفاده از اسناد کارخانه وام‌های کلان گرفته و اکنون نیز به جرم فساد کلان اقتصادی در حال محاکمه است؛ با اینهمه دولت از خلع ید او از کارخانه خودداری می‌کند.

در تهران نیز مال‌باختگان بورس در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع کردند. سهامدارانی که به دلیل دخالت مستقیم دولت در بازار بورس و سقوط پی‌ در ‌پی شاخص کل بورس سرمایه‌هایشان را از دست داده‌اند و آینده بازار بورس را هم نامعلوم می‌دانند با تجمع مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار پاسخگویی مسئولان و استعفای رئیس این سازمان شدند.

سقوط بی‌وقفه شاخص بورس تهران از مردادماه آغاز شده و تا کنون ادامه داشته است. شاخص کل بورس تهران از ۲ میلیون واحد آغاز شد و اکنون به ۱میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسیده است.

همزمان فارغ‌التحصیلان جویای کار بهبهان که در مصاحبه پالایشگاه بیدبلند ۲ بهبهان قبول شده اما استخدام نشده‌اند تجمع اعتراضی برگزار کردند. کارگران اخراجی و نیروهایی که استخدام نشده‌اند دلیل این تبعیض‌ها و بی‌توجهی را، رانت و لابیگری میان مسئولین در مراحل استخدامی می‌دانند.

در اصفهان نیز کشاورزانی که حقآبه خود را دریافت نکرده‌اند بار دیگر دست به اعتراض و تجمع زدند. سال‌هاست که با اجرای طرح پروژه انتقال آب از اصفهان به یزد، سهم آب کشاورزان در شرق اصفهان کاهش یافته و آنها برای کاشت محصولات با مشکل روبرو هستند.

کارگران فنی خطوط ریلی راه‌آهن ایران در منطقه ورامین نیز روز دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ دست به اعتصاب زدند. کارگران چند ماه حقوق و مزایای شغلی طلبکار هستند.

کارگران فنی خطوط ریلی راه‌آهن ایران ابتدای آبان در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که اگر حقوق معوقه آنها پرداخت نشود دست به اعتصاب سراسری خواهند زد. به گزارش کارگران نیمی از دستمزدماه مرداد را روز پنجشنبه ۱۵ آبان دریافت کرده و کارفرمایان گفته‌اند که ۵۰ درصد حقوق مردادماه کارگران نیز تا حدود یک ماه آینده پرداخت می‌شود.

کارگران فنی خطوط ریلی راه‌آهن در منطقه ورامین در حالی دست به اعتصاب زده‌اند که کارگران در نواحی مختلف ریلی کشور حقوق شهریور و مهرماه را نیز دریافت نکرده و ماه آبان نیز از نیمه گذشته است!

کارگران شهرداری نیک‌شهر در استان سیستان و بلوچستان نیز به دلیل عدم پرداخت چهار ماه حقوق و مزایای شغلی دست به اعتراض زدند.

کارگران کارخانه چینی تقدیس در شهرک صنعتی گناباد استان خراسان رضوی نیز با اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق خود، خواهان پرداخت مطالبات ۱۱۰۰ کارگر این واحد تولیدی شده‌اند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰