دولت ترامپ عوامل سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ را تحریم می‌کند

آمریکا بر آن است در سالروز اعتراضات آبان سال ۹۸، افراد و نهادهایی که در سرکوب معترضان نقش داشته‌اند، را تحریم کند. گفته می‌شود که موضوع تحریم عوامل سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ از سوی دولت آمریکا مدت‌ها در دست بررسی بوده است.

خبرگزاری رویترز خبر از دور جدید تحریم‌های علیه رژیم ایران از سوی ایالات متحده آمریکا داده است. سه منبع آگاه که خواستار فاش نشدن هویت خود شده‌اند به این خبرگزاری گفته‌اند که دولت آمریکا اوایل هفته آینده افراد و نهادهایی که در سرکوب اعتراضات آبان‌ماه سال ۹۸ نقش داشته‌اند را تحریم خواهد کرد.

گفته شده است که دولت آمریکا تصمیم دارد در سالروز این اعتراضات، خبر تحریم‌های جدید را اعلام کند. خبرگزاری رویترز از سرکوب اعتراضات آبان‌ماه ایران به عنوان خونین‌ترین اقدام سرکوبگرانه حکومت اسلامی پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ یاد کرده است.

یک منبع خبری به خبرنگار رویترز گفته است که دامنه تحریم‌هایی که قرار است هفته آینده از سوی دولت آمریکا اعلام شود، بسیار وسیع خواهد بود و بسیاری از افراد و نهادهای ایران را شامل خواهد شد. علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیات حکوکت اسلامی در سازمان ملل متحد از این تصمیم دولت آمریکا به شدت انتقاد کرده و آن را نشانه خصومت این کشور علیه ایران دانسته است.

بر اساس گزارش پیشین خبرگزاری رویترز، در جریان سرکوب اعتراضات مردم به گران شدن بنزین در آبان سال ۹۸ حدود ۱۵۰۰ نفر جان باخته‌اند. رویترز در عین حال خبر از کشته شدن ۱۷ نوجوان و ۴۰۰ زن در جریان سرکوب این اعتراضات داده بود. این در حالی است که وزارت کشور رژیم اسلامی تعداد کشته‌شدگان این سرکوب را ۲۲۵ نفر اعلام کرده است.

الیوت آبرامز، مامور ویژه دولت ترامپ در امور ونزوئلا و ایران اخیرا از سیل تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران سخن گفته بود. آبرامز گفته بود که آمریکا بر آن است هر هفته تحریم‌های جدیدی علیه حکومت مسلط بر ایران پیش‌بینی کند. این تحریم‌ها عمدتا مربوط به نقض حقوق بشر، فعالیت‌های موشکی رژیم ایران و همچنین فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه خواهد بود.

هدف از این تحریم‌ها دشوار کردن رفع آن‌ها از سوی دولت جدید آمریکا اعلام شده است. جو بایدن در مصاحبه خود در سپتامبر سال جاری با شبکه خبری “سی‌ان‌ان” اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، آمریکا بار دیگر به توافق هسته‌ای با حکومت ایران باز خواهد گشت.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰