آژانس اتمی: ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۲ برابر حد مجاز است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید، توضیحات رژیم ایران در مورد منشاء ذرات اورانیوم یافت شده سال گذشته در یک سایت مخفی، قانع‌کننده نیست. بر اساس این گزارش همچنین ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۲ برابر حد مجاز است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز چهارشنبه ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران می‌گوید، ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۴۰۰ کیلوگرم رسیده و این ۱۲برابر میزان مجازی است که در توافق برجام ذکر شده است.

بر اساس این گزارش میزان اورانیوم غنی‌شده در ایران حتی از زمان گزارش قبلی که دو ماه قبل تهیه شده بود نیز بیشتر است. این نهاد بین‌المللی همچنین گفته توضیحاتی که جمهوری اسلامی در مورد منشاء ذرات اورانیومی که سال گذشته در یک سایت مخفی ایران یافت شده داده است، کافی و قانع‌کننده نیست.

در این سند محرمانه آژانس بین‌المللی که خبرگزاری آلمان به آن دست یافته، آمده است که نشانه‌های شیمیایی ذرات اورانیوم یافت شده، با ذرات اورانیومی برگرفته از تجهیزات هسته‌ای شباهت دارد که حکومت ایران از کشور همجوار پاکستان وارد کرده بود.

کشور اتمی پاکستان دارای تجهیزات لازم برای تولید سلاح هسته‌ای است و رژیم ایران در گذشته از فن‌آوری پاکستان برای تولید سلاح هسته‌‌ای استفاده کرده بود.

آژانس بین‌المللی در آخرین گزارش سه‌ماهه خود از حکومت اسلامی خواستار “توضیحات کامل و سریع” در این زمینه شده بود. از قرار معلوم واکنش کنونی آژانس به پاسخ رژیم ایران به پرسش‌های مطرح شده بوده است.

در آخرین گزارش سه‌ماهه همچنین آمده است که بازرسان آژانس پس از ماه‌ها تعلل و مانع‌تراشی حکومت ایران، بالاخره موفق به بازرسی دو سایت شدند. در پی این بازرسی، آژانس بین‌المللی از جحکومت اسلامی خواست تا به برخی پرسش‌های لاینحل پاسخ دهد.

مقامات رژیم اسلامی می‌گویند، با خروج آمریکا از توافق برجام و برقرار کردن تحریم‌ها علیه حکومت، جمهوری اسلامی نیز خود را متعهد به مفاد برجام و قیود ذکر شده در آن نمی‌داند.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰