خودسوزی یک زن پس از تخریب آلونک‌ او توسط ماموران شهرداری

زنی که سرپرستی خانواده خود را برعهده دارد، پس از آن‌که ماموران شهرداری بندرعباس آلونک آن‌ها را تخریب کردند، خودسوزی کرد.

روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۹، ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن ماموران شهرداری بندرعباس، مشغول تخریب آلونک یک زن و فرزندانش هستند. در این ویدیو، زن و دو کودک خردسال او از ماموران شهرداری می‌خواهند که خانه‌شان را تخریب نکنند.

با انتشار این ویدیو و اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی، معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در گفتگویی با سایت خبری رکنا، گفته است که شهرداری آلونک این زن را به‌خاطر «حفظ امنیت» خود آن‌ها تخریب کرده است.

«موحدی‌نژاد» همچنین گفته است که این آلونک «در محلی ناامن که بستر رودخانه‌ای که مسیر آب‌های سطحی از شمال‌شرق به سمت دریاچه ۲۲ بهمن»، ساخته شده بوده و به همین دلیل شهرداری آن را تخریب کرده است.

او از خودسوزی این زن پس از تخریب خانه‌اش خبر داده و گفته است که شهرداری هزینه‌های درمان او را پرداخت خواهد کرد. در حالی که در ویدیوی منتشر شده به روشنی، یخچال و فرش و سایر وسایل اولیه زندگی به چشم می‌خورد، موحدی‌نژاد گفته است که «کسی در آن اتاقک زندگی نمی‌کرده و فقط یک چهار دیواری بوده که تخریب شده است».

اما گفته‌های شهردار بندرعباس با گفته‌های آقای موحدی‌نژاد مغایرت دارد. شهردار بندرعباس در واکنش به انتشار این ویدیو گفته است که این خانواده در «زمین تصرفی» خانه ساخته بودند و «پس از چندین بار تذکر و ابلاغیه برای تخلیه» این تخریب صورت پذیرفته است.

«عباس امین‌زاده» همچنین گفته است که «این زمین‌ها متعلق به مسکن و شهرسازی است و به‌منظور جلوگیری از ساخت‌و‌ساز غیرمجاز این تخریب صورت گرفته است.» شهردار بندرعباس همچنین تاکید کرده است که «این خانواده مجوز ساخت خانه نداشتند و غیر‌قانونی آن محل را بنا کرده بودند.» این اولین‌بار نیست که شهرداری با تخریب محل زندگی خانواده‌های محروم، به آن‌ها صدمه جانی وارد می‌کند.

هفته گذشته، ویدیویی از تخریب یک ساختمان در حال ساخت توسط شهرداری ساوه منتشر شد که در نتیجه آن دو کارگر از بالای تیرهای آهنی، از ارتفاعی نزدیک به ۶ متر، سقوط کرده و مصدوم شدند.

در خردادماه سال جاری نیز، یک زن ۶۱ ساله کرمانشاهی پس از درگیری و مقاومت در مقابل تخریب خانه‌اش توسط شهرداری این شهر، جان باخت. آسیه پناهی به‌همراه دختر و نوه‌اش در آلونکی در یکی از محلات حاشیه‌نشین کرمانشاه زندگی می‌کرد. پزشکی قانونی علت مرگ او را «ایست قلبی» اعلام کرده بود.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰