دیدار بی‌سابقه پومپئو از شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری

مایک پمپئو، روز پنج‌شنبه ، نام خود را به عنوان اولین وزیر خارجه‌ای در ایالات متحده ثبت کرد که از شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری و بلندی‌های جولان، دیدن کرد. این سفر، در ماه‌های آخر دوره چهارساله ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ انجام شد.

آرون دیوید میلر، دیپلمات سابق آمریکایی و کارشناس خاورمیانه بنیاد «کارنگی برای صلح» در واشینگتن، احتمال داده‌ است که این اقدام بی‌سابقه، زمینه‌ساز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است.

پمپئو این سفر تاریخی را با حضور در شهرک یهودی‌نشین «شاعار بنیامین» (دروازه بنیامین) در کرانه باختری آغاز کرد. او سپس از کارخانه شراب‌سازی «پساگوت» دیدن کرد. با رونمایی از شرابی به نام «پمپئو»، از او استقبال گرمی شد. وزیر خارجه‌ ایالات متحده، سپس به ارتفاعات جولان رفت.

در دیدار از بلندی‌های جولان، با همراهی ژنرال گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، مایک پمپئو از حملات هوایی و زمینی اسرائیل با هدف سرکوب «اهداف ایرانی» در سوریه حمایت کرد. او گفت: «حق شما برای دفاع از مردم‌تان، برای ما قابل احترام است.» یک روز پیش از این سخنان، مجتمع‌های نظامی که گفته شد متعلق به نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه است، از سوی ارتش اسراییل بمباران شد. تهران این گزارش را تایید نکرده است.

ترامپ در سال ۲۰۱۹ ادعای اسرائیل بر حاکمیت بر منطقه بلندی‌های جولان که در جنگ ۱۹۷۶ از سوریه تصرف کرده بود را به رسمیت شناخت. سال گذشته، پمپئو اعلام کرد که ایالات متحده تحت ریاست جمهوری ترامپ، دیگر شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری را «مغایر با قوانین بین المللی» نمی‌داند.

این مناطق دربردارنده حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار فلسطینی و ۴۵۰ هزار اسرائیلی است. در واکنش به این اقدام، فلسطینی‌ها ایالات متحده را متهم به «حمایت متعصبانه» از اسرائیل، برای کنترل بر سرزمین‌های مورد مناقشه کرد.

فلسطینی‌ها امید آن دارند که پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالت متحده آمریکا بنابر اعلام رسانه‌ها، روابط خود با واشینگتن را به صورت عادی از سر بگیرند. با این حال مشخص نیست که دولت بایدن تا چه میزان تصمیمات دونالد ترامپ را تغییر خواهد کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰