نشست مجازی «گروه ۲۰»؛ وزیر سعودی: سرمایه‌گذارها خبرنگار نیستند

نشست سران «گروه ۲۰» در حالی که همه گیری ویروس کرونا در سطح جهان بر آن سایه افکنده است روز شنبه به طور مجازی آغاز شد.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان که کشورش ریاست این دوره از نشست «گروه ۲۰» را برعهده دارد در سخنان افتتاحیه خود گفت که رهبران کشورهای عضو باید بتوانند پیامی «امیدبخش» و «اطمینان بخش» در نشست امسال بفرستند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز مدت کوتاهی پس از سخنان پادشاه عربستان در این نشست مجازی سخنرانی کرد.

بنا به گزارش‌ها رئیس جمهوری ایالات متحده در سخنانش از عملکرد خود در قبال چالش های اقتصادی و همه گیری ویروس کرونا ستایش کرد. دونالد ترامپ که شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) در مقابل جو بایدن را نپذیرفته است پس از سخنرانی کوتاه خود نشست مجازی «گروه ۲۰» را ترک کرد تا بنا به عادت روزهای آخر هفته خود به بازی گلف بپردازد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از شرکت کنندگان در اجلاس مجازی «گروه ۲۰» گزارش داده که دونالد ترامپ در سخنانش از اینکه در «آینده و برای مدتی طولانی» با دیگر رهبران کشورهای عضو «گروه ۲۰» همکاری خواهد کرد ابراز خرسندی کرده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در جریان این نشست مجازی خواستار «همبستگی» کشورهای عضو با کشورهای فقیر جهان به ویژه در زمینه تامین و توزیع واکسن بیماری «کووید ۱۹» شد. وی همه گیری ویروس کرونا را «آزمایشی» برای «گروه ۲۰» توصیف کرد.

انتظار می رود که رهبران کشورهای عضو «گروه ۲۰» در این اجلاس مجازی که روز یکشنبه نیز ادامه خواهد یافت واکنش به بحران همه گیری ویروس کرونا را هم در حوزه بهداشتی و هم در حوزه اقتصادی بررسی کنند. شیوع ویروس کرونا در سطح جهان تاکنون جان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را گرفته است.

عربستان در حالی ریاست نشست «گروه ۲۰» را برعهده دارد که بسیاری از گروه های مدافع حقوق بشر از کارنامه ریاض در زمینه رعایت حقوق بشر انتقاد کرده اند. خالد فالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان در حاشیه اجلاس «گروه ۲۰» در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تاثیر نقض حقوق بشر از جمله قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان بر سرمایه گذاری ها در این کشور گفت: «سرمایه گذارها خبرنگار نیستند.»

وزیر سرمایه گذاری عربستان افزود که سرمایه گذارها به دنبال یک «دولت کارآمد» هستند تا بتوانند به آن اعتماد کنند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰